Lite funderingar så här en torsdagskväll

bloggfundering.jpg

Jag har just kommit hem från en ishockeymatch, vilket kan vara det närmaste romantisk date jag varit på under det här året… Nu har ju det här året just startat, så det börjar ju bra.

Pratade med en kompis och hon påpekade att jag lät förkyld. Förkyld? Nej, svarade jag. Utan på något sätt så blir det så att man skriker till under ishockeymatcher – vare sig man vill eller inte. Man kan nästan säga att atmosfären i lokalen gör att man förvandlas till en supporter light. Vad kan det bero på? Jag skulle ju inte klassa mig som ett hängivet fan av Skellefteå AIK, men under några timmar där i Skellefteå Kraft Arena är slutställningen livsviktig.

Nästan.

Konstigt i alla fall. För nu, ett tag efteråt, spelar det ju inte så rackarns stor roll att de förlorade möjligheterna till tre poäng.

Eller det kanske gör det.

Okej, jag svamlar – men det är min blogg så jag bestämmer.

Nästa svammel är en fundering som kom upp i tankarna igår. En favoritaffär ska stänga ner nu i januari och annonserade därför vitt och brett att det minsann är 50% på allt i butiken. Naiva Soof tänkte som så: ”Inte kan det väl vara så många på en sån utförsäljning”. Tänk så fel jag hade, det var snarare ungefär man ur alla hus som gällde. Jättelånga köer och principen en-ut-en-in.

Soof orkade inte köa utan gick hem och funderade på sin kammare. Var kommer alla människor ifrån? Alla dessa kan väl ändå inte ha varit trogna kunder på den lilla butiken. Utan istället måste det vara något med de magiska orden utförsäljning 50% på alltbutiken upphör som lockar alla möjliga människor dit och som gör att folk efter att ha köat i timmar tänker: Nej, nu har jag köat hur länge som helst, jag måste ju köpa nåt – men vad?

Själv så blir jag mest förbannad, för om det nu är en så bra affär, varför har då inte dessa människor köpt saker där tidigare?

När pappas affär gick i konkurs var detta en sak som gjorde honom ledsen och besviken – att det var en massa snåla tarmar där inne som bara kom på grund av de magiska orden. Att det var det billiga i sig som lockade. För honom blev det ett hån, något han fick kastat i ansiktet där han stod i kassan och led.

Själv tänker jag ofta på detta och försöker leva som jag lär, därför: Skämmes på er som stod i kön och aldrig besökt affären tidigare. Man gör helt enkelt inte så.

Så, lite ilska så här på torsdagskvällen. Då var det avklarat.

Nästa grej handlar om visioner. Vad denna blogg ska handla om. Ni som varit inne och kikat och trott att detta är en blogg som bara kommer att handla om ältande och svårmod kommer att få se er motbevisade. Jag kommer att bjuda på både det ena och det andra, nämligen: mat-barn-prylar-ältande-vänskap-design-kakor-funderingar-inredning-människor-kärlek-musik-livet. Låter inte det bra, så säg?

Till sist, jag vet att ni är här och kikar. Jag har nämligen upptäckt funktionen bloggstatistik. Vem är ni då? Berätta vem jag skriver för. Jag blir ju så nyfiken.

Goodnight Sweden, wherever you are.

One response to “Lite funderingar så här en torsdagskväll

  1. Jaha.

    Då fick jag enorma flashbacks. ENORMA! & Peterlåten gör mig hysteriskt ledsen. Huvva.

    Men jag är glad att bloggen är din hemvist.

    Puss/Lilsis

Kommentera

