Den lilla mannen i mitt liv

lillamannenblogg.jpg

När Ollle föddes hittade den lyckliga mamman ett litet, litet, litet hål på hans näsa. Ett så litet hål att endast en nybliven mamma som är riktigt nära sitt barn kan upptäcka det. Vi skickades på en koll på öron/näsa/hals innan vi åkte hem från BB och där konstaterade de att vårt lilla gull hade en fistelgång i näsan. Den hade bildats när han låg i magen och ansiktshalvorna skulle slutas. Enkelt beskrivet så lämnades det kvar en liten gång med ett utgångshål i hans näsa. Nu vill jag återigen poängtera att detta hål var minimalt och därför så var det mer ett konstaterande – okej, en fistel – värre saker kunde man ju vara med om.

När Olle sen blev förkyld första gången blev denna fistelgång inflammerad och hela näsan svällde upp och fylldes med var. Min lilla bebis var förvandlad till en boxare och såg rätt så… svullen ut. Endast en mor och en far samt de närmaste kunde tycka att lille mannen var gullig i det läget.

Så fortsatte det, han åkte på den ena infektionen efter den andra. Varje gång svullnade näsan upp och vi fick åka in på lasarettet – stoppa i bebisen pencillinkurer och hålla tummarna för att infektionen inte skulle spridas till hjärnhinnorna.

Vi gjorde inte så stor grej av det, det var rätt körigt i livet just då. Min pappa hade dött när Olle var tre månader och mamma var jättedålig. En lätt hysterisk period helt enkelt- men det tar jag och ventilerar en annan gång.

Vi träffade till slut på en helt fantastisk barnläkare, en riktig mysfarbror som vanligtvis jobbade i Uppsala. Han ordnade så att vi fick komma till Umeå och röntga Olles näsa.

Så, 14 februari åkte vi iväg till Umeå och sövde ner Olle för att han skulle röntgas. Han var då 9 månader och min mamma hade dött en vecka tidigare, den 7 februari.

Det var lite mycket just då.

Det konstaterades att Olles fistel även innehöll en cysta. Man bestämde att han skulle opereras och tio dagar efter att han fyllt ett år lades han på operationsbordet. Att lämna honom där, med alla grönklädda människor var bland det jobbigaste jag gjort.

Men bra gick det och på hans näsa sitter det nu ett är som för alltid påminner oss om den jobbigaste perioden i livet.

Sen dess har denna näsa varit Olles akilleshäl. Han har numera tre ärr på näsan, efter diverse små olyckor. Senast för en vecka sen fick han en skridsko på näsan, så snart är det väl fyra.

I helgen har vi besökt akutmottagningen. Igen.

Olle fick ont i ett knä efter att vi varit på Leos lekland och vi gissade att han ramlat eller något liknande. Väl hemma från Luleå fick han hög feber och detta tillsammans med ett ”fult” skavsår gjorde att vi åkte in på akuten med honom. Där konstaterades att han lyckats få en infektion i sitt skavsår. En infektion som spridit sig upp till knäet och därefter gett honom feber.

Spooky. Ett helt vanligt skavsår som ställer till det så.

Det vi lärt oss är att allt kan hända och ingenting förvånar oss längre. Man kan bara glädjas åt när allt är bra och det är det ju för det mesta.

5 responses to “Den lilla mannen i mitt liv

  1. Kul att läsa din sida!
    Du skriver verkligen bra.
    Har inte träffat Olle sen jag slutatde på Ä-backa. Han har verkligen blivit en ”storkille”:-)
    Kram Lillemor

  2. Du sa inte att han ramlade?

    Nu blir en Lisa orolig…

    Ringer senare va?

    Pussen

  3. Inte ramlat – bara ett skavsår som gjorde ajaj i lilla kroppen.

    Nu är det pencillin som gäller och han är som vanligt – du vet ju hur Bompen är när han är som bäst.

    Vi kan höras ikväll….

  4. Svärmor till Olle

    Jag står i lobbyn på ett mysigt hotell i Umeå. Mina ögon är tårfyllda och en har ramlat över kanten. Den trillade när jag läste om att du lämnade min ”svärson” till de gröna rockarna. Tack för att du delar med dej av ditt liv. 🙂 Kram från Lena

  5. Ge denna till min absoluta Prins Solstråle!

    Kärlek/ Mostern med glimten i ögat.

    DU MÅSTE VISA DEN!

Kommentera

