Min dagliga blogg

bloggblomma1.jpg  bloggblomma2.jpg  bloggblomma1.jpg

Jag har inte många laster i livet. Några, men inte många. Om man bortser från de självklara som kärlek, barnen och mat så är det ännu färre.

Att kolla andras bloggar är en last. Precis som när jag var inne i ”Vänner och fiender” (visst är det nån som kommer ihåg den serien?) så blir människorna i bloggarna mina vänner. Jag håller mig uppdaterad och gläds/sörjer/förargas när jag läser om deras liv och leverne. En del håller sig dock på ett ytligare plan, men då suger jag i mig allt det ytliga.

Min egen lista med bloggar är lång, tar ett tag att gå igenom och uppdatera sig i. Om jag har bråttom, ska hinna medan barnen badar/leker/pysslar så väljer jag ut mina favoriter, de som av någon anledning ligger mig varmt om hjärtat eller som bara har något speciellt.

Jag tänkte avslöja mina favoriter för er, dela med mig så att ni också kan drömma er bort en stund. Följ med mig ut i cyberrymden och hälsa på mina cyberkompisar, här är de:

Lisa. Såklart, söstra mi kollar jag in varje dag, ibland flera gånger. Hon är mitt hjärta, mitt stöd i livets bokhylla. Vi delar allt det jobbiga som hänt oss och hon är den enda som kan förstå sorgen/saknaden/ilskan som man ofta känner. Lisa har förmågan att sätta ord på mina tankar och även om vi inte alltid förstår varandras talade ord så är vi enade i skrift. Lisa har dessutom förmågan att med sina ögon och med fingret på avtryckaren fånga BILDEN. En fantastisk liten människa helt enkelt.

Silverfisken. Mannen som jag följt under lång tid och som ständigt överraskar. Han bor down under och har ett helt annat liv än mig. Han fascinerar mig och hans texter gör en ofta stum av beundran. Som den gången han dundrade in beskedet att han fått barn. Från uttalad singelkille till myspappa, från en dag till en annan. Är inte det ett tecken på en bloggares överraskningsförmåga? Besök Silverfisken, spana in hans gamla texter och missa inte Noahs födelse. Jag grät när jag läste det.

Kitchenbloom. Piteåtjejen som skriver om inredning, livet, mat och barn. Hon står inför ett spännande år och jag kommer att följa henne och avundas. Någon gång ska jag också ta klivet ut och utmana mig själv.

Abbes pappa. Måste läsas från början och är stört omöjlig att lämna utan att bli rackarns så berörd. Pappan bakom bloggen beskriver med värme och kärlek det liv han lever tillsammans med sin Abbe. Missa inte.

Elin. Min Elin. Vid första anblicken en hundblogg, men så mycket mer än det. Hon skriver om sitt liv – inte så enkelt det heller – och har finfina bilder från världens alla hörn.

Isa. Ytterligare en Piteåtjej som tog klivet ut och vågade. Snart så syns hennes grejer överallt och lilla jag har haft ögonen på henne länge. I barnens rum hänger en äkta Isa, så fin, så fin.

En mammas dag – Weronica & Helena. Två mammor som skriver om trender, mat, livet, husbygge, kläder, prylar, inredning, barn och annat som intresserar moi. Som att öppna värsta glassiga magasinet och ha en massa läsning framför sig. Lovely.

Mia Skäringer. Finaste Mia skriver finurligt, djupt och gripande om livets vedermödor. Hon delar en del saker med mig, men det är en annan historia. Hon lämnar ut sig själv på ett sätt som man imponeras av. Utan att blotta sig totalt berättar hon allt. Konstigt. När jag under 90-talet klippte gräs/rensade ogräs/vattnade blommor på en kyrkogård lyssnade jag alltid på Morgonpasset (”Morgon – morgon – morgon – passet i P3”) och en sommar fyllde hennes röst mina lurar. Hon sommarjobbade liksom jag och lämnade små roliga anekdoter med jämna mellanrum. Jag lyssnade, log och imponerades. Idag läser jag, ler och imponeras.

Martina Haag. Rolig människa som man bara måste titta in hos. Idag får hon sitt fjärde barn. Jag håller tummarna.

Linda Skugge. Alla vet vem Linda Skugge är. Vet man inte det har man inte haft ögon eller öron de senaste tio åren. Eller kanske femton. Nu var jag hård. Du kan ju faktiskt på något konstigt sätt ha missat detta mediamirakel. Hon är fylld med åsikter och jag håller ofta med. När jag inte håller med så läser jag ändå. Hon har tillsammans med Sigge Eklund startat fiffinurliga Vulkan, för alla oss som bär på författardrömmar.

Fotbollsfrun. Malin Wollin är nog bland det roligaste som går i ett par skor. Dessutom visar det sig att hon har fantastisk musiksmak också. Hon har förmågan att skriva så att man ibland viker sig av skratt och det är väl en anledning nog för att spana in hos henne. Att hon dessutom inte drar sig för att ta upp känsliga ämnen är ytterligare en anledning att spana in Fotbollsfrun. Om du är överkänslig mot ord som bajs är det bara att ha skämskudden till hands – eller hur Hanna M?

Tre tjejer i köket. Tre tjejer som skriver om mat och mat tycker vi ju om. Eller hur?

Hanna. Våran Hanna som Olle och Majken säger. Flickan som varit en del av familjen sen vi flyttade in i huset. Hon är som en storasyster till barnen och vi vuxna roas något oerhört av att ha henne på besök. Hon är bra på alla sätt och vis, helt enkelt den bästa sextonåringen jag vet.

Så, det var mina favoriter.  Har ni någon jag har missat?

5 responses to “Min dagliga blogg

  1. Jag har en massa favvisar med… Kan liksom inte låta bli att se hur deras liv ser ut för dagen. Fast mina är oftast av mer hundig modell av sida men även den där inredning & saker biten roar mig… Sen en & en annan galen skribent faller ju med i listan.

    Tack för de ljuvaste orden om mig, din lillasyster. Vem kunde tro att vi var så extremt omaka som barn… Nu tycker jag allt du ska berätta om Barbie vs Säl. På hög tid den historien sätts på pränt.

    😉

    Älskar dig.

    /L

  2. Den kommer, den kommer. Jag ruvar på den. Snart dundrar den in…

  3. Ja, man skulle kunna vara heltidsanställd för att läsa bloggar! Tack för besöket hos min… Fint du skriver om söstra din. Jag börjar också upptäcka att hon är smått fantastisk!

  4. Ingen blogg idag? Fy & skam!

  5. Tack så väldigt mycket för det fina omnämnandet.

Kommentera

