Love

love.jpg

Jag tänkte att jag för en gång skull skulle lägga mig i politiken. Det ska ju vara en blogg om allt mellan himmel och pannkaka och vad beskriver väl politik bättre än det?

Anledningen till att jag vill skriva om politik – men också kärlek – är en krönika som jag läste imorse. Det var i min lokaltidning som den alltid träffsäkre Olle skrivit ännu en text som föll mig i smaken. Denna gång om homosexuellas rätt att få bli föräldrar, både genom adoption och insemination. Om du av någon anledning inte har läst den finns den här.

En stark liten människa som står mig väldigt nära har under den senaste veckan tagit ett stort beslut och visat att hon står rakryggad bakom det. Att som sexton- snart sjuttonåring – öppet berätta att man blivit kär i någon av samma kön är för mig en modig handling. För trots applåderna kommer det alltid att finnas människor som inte förstår att det är kärlek mellan två människor det handlar om. En kärlek som inte går att styra och som givetvis är lika självklar som den mellan två av olika kön. De människor som inte förstår det har jag svårt att förstå, men jag inser att deras åsikter finns.

Jag hoppas att de barn som växer upp idag kommer att växa upp till människor som kan vara fria i tanken och inse att kärleken måste vara till för alla. Mina barn kommer dessutom att ha en stark liten människa nära dem som kan berätta att kärlek mellan två av samma kön är helt okej och absolut inget konstigt.

Det gläder mig.

Jag jobbar med barn hela dagarna och ser – självklart – att det finns föräldrar som inte alltid fixar att vara föräldrar. Inte alls. Just detta gör det helt självklart för mig att tycka att homosexuella ska få rätt att få bli föräldrar. Jag är helt övertygad om att det finns många homosexuella som skulle fixa det betydligt bättre än dessa människor. På grund av deras personlighet, mognad och annat. Så, varför ska en människas sexualitet få avgöra denna fråga?

Det finns ju faktiskt ett stort antal barn i detta land idag som lever med föräldrar som är av samma kön. I familjer som alla andra, med Barnkanalen, VAB-dagar och mysmorgnar. Med dagislämningar, läxläsning och gympaväskor. Med tårar, skratt och bajsblöjor.

För vill man ha barn går det att lösa. Självklart. Men, det är inte alltid lätt.

Vi måste alltså se till att vi har politiker som gör det lite enklare och på nåt sätt säger: Hörrni, vi tycker att det är helt okej att ni får barn tillsammans och vi är övertygade om att ni kommer att bli fantastiska föräldrar.

För varför skulle de inte bli det?

4 responses to “Love

  1. Den kristna högern skrämmer mig…

    brrr…

    En sak som är intressant men sällan ifrågasatt, både från KD och många av kyrkorna, är det totala fokuset på själva sexualiteten. Alltså, den rent fysiologiska aspekten på kärleken, ”pöket”. Sällan eller aldrig hör vi diskussioner om den äkta kärleken, den kärlek som ofta så totalt oförberett kraschlandar i våra hjärtan. Den kärlek som oberoende av människors kön, ålder, ekonomiska status o.dyl, för världen framåt.

    Vad innebär då detta fokus på det rent sexuella? Jo, jag har en egen liten fördomsfull teori. För att uttrycka sig konkret: Kyrka och KD (inte alla) är ett gäng frustrerade sexualneurotiker, som under generationer inte har kunnat göra annat än att trycka tillbaka sina känslor och lustar för att inte tappa fokus på det som är det ”viktiga”, nämligen relationen med Gud.

    Face it, världen ser inte ut idag, som den såg ut för 2000 år sedan.

    Jag tappar inte min tro på Gud, men i många fall tappar jag min tro på den här typen av företrädare inom den organisation jag själv är anställd…

    / j

  2. Janne är en smart en… hahaha som jag skrattade. Systern, du uttrycker dig finemang du med. I got your back!

    Puss

  3. Nu hade jag ju inte lagt mitt inlägg i humorfacket (i alla fall inte medvetet)…

    …men kul att man har fått glädja någon idag i alla fall 🙂

  4. Pingback: Måste rätta mig själv « Soof - mellan himmel & pannkaka

Kommentera

