Knesset

Kommer du ihåg?

Året var 1995 och jag var ensam i ett studentrum, i ett litet rum med en säng som var 80 cm bred . Bodde i en ultraboring korridor – alla pluggade typ kvantfysik, M låg i lumpen och allt var väl ungefär hur trist som helst. Jag lagade konstig mat, cyklade i en stad där det alltid blåste, pluggade och visste egentligen inte vad jag pysslade med. Lärare – var det jag det?

Ljusglimtarna var få, men starkt lysande. Min Hanna satt lika ensam i huset bredvid och vi fann varandra över vitlöksosten. M fick spontana kvällspermisar, åkte buss från Boden bara för att få dela den hårda sängen med mig. Det var kärlek det.

Dessutom fanns Knesset.

Det var en självklarhet att varje vecka slå på ZTV och njuta av en timmes lyxteve. Kristian Luuk ledde de första två säsongerna innan Erik Haag tog över. Panelen bestod av tre fasta medlemmar och en inhoppare, människor som var helt självklara där de satt mittemot varandra och munhuggdes. De diskuterade allt möjligt, allt mellan himmel och pannkaka. Man skrattade, höjde på ögonbrynen och log. Fascinerades av hur ett teveprogram kunde trollbinda en så.

Det var då jag blev hemligt förälskad i polisJonas Leksell, skrattade mig halvt fördärvad åt The battle of the trummisar, log åt Lovebombingen och väntade med spänning på vem som skulle bli Veckans Achiever.

Programmet fortsatte att trollbinda även då jag satt i en soffa tillsammans med M, i vår första egna lägenhet. Det var en sunklägenhet i ett område som Luleåborna rynkade på näsan åt. Det var där i en svart soffa, i ett avlångt vardagsrum med en hysterisk hylla som vi varje vecka njöt av en timme med Knessetgänget.

Jag kommer alltid att tycka att herr Luuk aldrig gjort ett bättre teveprogram, att det var Knessets förtjänst att polisJonas hittade sin rätta plats (i rutan) och att Erik Haag är en person som får en att känna sig avslappnad.

När programmet lades ner efter fem säsonger kändes det surt. Det gör det fortfarande. Det kommer aldrig att finnas något som Knesset.

2 responses to “Knesset

  1. JA! Äntligen någon som också hyllar Knesset, det var ju så BRA! Tycker att det Luuk har gjort efter det har varit alldeles för pretentiöst. När TV:n fylls av parningsprogram typ Bonde söker fru och Vänner i repris för miljonte gången så sitter jag och drömmer om Knessetrepriser.

    Ha det bra /Camilla

  2. Kommer Soof lyckas ta sig ur paltkoman och orka med att blogga idag?

Kommentera

