Svammel

svammel1.jpg

Sitter framför datorn. Min vanliga tid – Bolibompatimmen.

Två små glada ligger nedbäddade i stora sängen och njuter av högkvalitativ underhållning the SVT-way. Mannen i mitt liv jobbar på i källaren.

Apropå källaren. Till alla ni som hoppas på en guidad tur: glöm.det.inom.det.närmaste.året. Just nu handlar det bara om att röjaröjaröja. Soptippen och Kupan (Röda korset) kommer att vara välbesökta de kommande veckorna/månaderna. När vi kommer till återuppbyggnadsfasen kan det hända att ni får spana runt. Men bara kanske. Beror väl på hur snälla ni är…

Känner mig nödgad att avhandla den stora snackisen bland lärare – dokumentärserien Klass 9A om en klass nio på Johanneslundsskolan i Malmö. Jag känner mig lite skeptisk. Men till skillnad från herr E så kväver jag de spydigheterna och njuter av underhållningen. För det är väl det det är, eller hur fru E?

Om ni har sett serien kan ni väl inte ha missat Ala, den lille mannen med de härliga kommentarerna. Direkt han öppnade munnen fastnade jag, vilken skön typ. Skönast var det ändå i förra avsnittet då han härmade malmöskånskan – han lät exakt som en infödd skåning (tycker i alla fall en infödd norrlänning). När han sen bytte tillbaka till sin svenska med brytning blev man lite brydd. Killen kan alltså prata skånska, han väljer med andra ord att prata med brytning. Härligt.

Jag kommer att fortsätta titta på Ala och gänget, även om jag gissar att slutet är rätt förutsägbart. Som en Hugh Grant-film ungefär. Slutet gott – allting gott. I alla fall för oss tv-tittare.

I övrigt så raserar en influensa på jobbet. En elev efter den andra ligger nedbäddad i 40 graders feber. Ska vi gissa att jag blir sjuk lagom till sportlovet? Murphys ni vet.

Idag var vi tvungna att säga till Luke Skywalker – du måste lämna vårt hem Luke. Besattheten har blivit ett problem. Olle tänker, pratar, drömmer, leker, ja är Star Wars just nu. Vi försökte få honom att prata om något annat idag när vi åt middag. Det gick inte. Allt gick att styra in på Yoda och grabbarna.

Olle är expert på att låta sig absorberas av saker. När han var tre år var det polis som var grejen. Han hade en poliströja och det var barabara den som gällde. Han var ingenting utan denna poliströja. Trodde inte att kompisarna ville vara med honom om han hade vanlig tröja på sig. Då införde vi begreppet polisfredag (tröjan på) och då lugnade det ner sig. I det här fallet – Star Wars – är epidemin spridd och fler fem- och sexåringar är drabbade. Eller hur Ewa? Anna? Hur har ni det hemma?

Imorgon är det ledigdag. Finbesök väntas på Elmstreet och det ska bli riktigt riktigt trevligt att få säga hej till W-gård igen. Vännerna från 08-området ser man inte så ofta, men det är desto trevligare när det väl blir av.

Så, nu har jag svamlat klart. Vad har ni på hjärtat då? Berätta något för mig.

Tjing.

4 responses to “Svammel

  1. Jag är så otroligt imponerad över hur snabbt de lär sig om StarWars, vad alla heter, vem som kör vilket skepp. Osv. mm. Har själv aldrig brytt mig tidigare om Star Wars, men måste erkänna att även jag ser fram emot utställningen i sommar.

    Men jag lovar att aldrig klä ut mig till Darth Vader, kallad ”Dåligt Väder” av morfar. Kanske gräva fram mina turkosa öronvärmare från 80-talet i riktig Leya stil…

  2. Ewa: Vill se turkosa öronvärmarna på röda håret. Pliiis.

  3. Ewa: Du kan ju istället köpa två gigantiska kanelsnurror på Waynes i morgon… 🙂
    Sofie: Imponeras av dig och ditt skrivande! Själv jobbar jag ju bara med siffror in på småtimmarna, och en blogg med massa excelark och nummer är ju faktiskt dömd till att bli en katastroooof (Zzzzzzz) ! Tur man kan surfa in då och då på Soofen.
    God natt!

    PS. Är ruggigt besviken på att inbjudan till ”the grand tour” dröjer så…. DS

  4. jag håller med Sofie, det är nöje!
    Uttryckte även detta till herr E sista programmet!

Kommentera

