Tertialrapport och andra småsvängiga ord

Jag fick ett mail från min goda vän U. Mailet behandlade tertialrapporten och jag fattade nada. Letade länge efter den lustiga poängen, den som skulle göra det lite roligare.

Den kom aldrig.

Så jag skickade ett mail tillbaka och frågade lite lätt varför denna tertialrapport ramlat ner i min mailbox. Det visade sig att den aldrig skulle ha hamnat hos mig, utan hos min namne som U jobbar med. Så kan det gå. Vi skrattar fortfarande åt tertialrapporten och det faktum att jag inte fattade ett skvatt.

U är ekonom och jag pedagog. Vi rör oss inte i samma jobbsfärer och hennes arbetsvokabulär skiljer sig markant från min. Jag har tyckt att mina ord har varit lätta att förstå och jag tror inte att ett felskickat jobbmail från mig skulle ge huvudbry.  Tills ikväll.

Jag har suttit i tre timmar och lyssnat på en man som har pratat om bedömningsmatriser, formativ bedömning, summativ bedömning, kommunikativ kvalitet, parallella termer, kvalitativ kunskapsnivåbeskrivning… ja, ni fattar. Det krävdes mycket ansträngning att inte tappa bort sig i detta flitiga användande av pedagogord. Jag höll ut länge, men tappade fokus. Började rita kurbitsmönster.

Var förlorad.

Jag undrar varför det nödvändigtvis måste svängas med så avancerade ord hela tiden. Jag tycker själv att jag är rätt haj på svenska språket, men jag måste anstränga mig ordentligt för att inte kollras bort i allt detta ordbajsande. Hur ska vi kunna få våra elever och deras föräldrar att förstå vad vi menar när vi använder ett ultraakademiskt språk? Är det meningen att man först – innan man börjar med matrisanvändandet – måste byta ut orden till ord som alla förstår. Ska det vara på det viset (säges med Sverkerröst)?

Nu kan jag lugna ner mig.

Lediga dagen har varit finfin. Ellebelle förgyllde vår lunch, bidrog med mycket Star Wars-kunskaper och gjorde vår eftermiddag riktigt bra. När hon lämnat huset tog jag fram klipputrustningen och gjorde Olle till en välfriserad pojke igen. Lille mannen var nämligen på stooor bild i tidningen efter helgens Mora Träsk. Det enda jag kunde fokusera på (fel, jag var såklart jättestolt) var hans väldigt spretiga kalufs.

Till saken hör att en klippning av Olle förvandlas till ett drama varje gång det ska genomföras. Den vanligtvis så lugne mannen förvandlas till en gråtskrikhysteripojke och mamman sliter sitt hår innan det är över. När han var riktigt liten färdigställdes frisyren på den sovande mannen i sängen. Det var enda sättet.De senaste gångerna har han dock lugnat ner sig och idag blev det bara lite läppdarr. Skönt. Fin blev han också.

Nu ska jag avnjuta ett inspelat avsnitt av Brottet. Ni kan få njuta av dagens bilder. Spana in flärdkillen, de örhängena är inte trista. Måste vara morgonens Let´s Dance som satt sina spår. Pärlhalsbandet i kombination med lasersvärdet är också en riktig höjdare.

Tjing.

juvelen.jpg  elle.jpg

ellebellle.jpg

dubbel.jpg  luke2.jpg

ollefunderar.jpg

force.jpg  sked.jpg

2 responses to “Tertialrapport och andra småsvängiga ord

  1. Det är jag som ska tacka för den goda maten, den goda kakan (inklusive smeten), de absolut bedårande barnen och det goaste sällskapet!

    KRAM

  2. Idag var du en hårsmån ifrån att få internkontrollplanen och lokalförsörjningspolicyn i din brevlåda – så se upp! Man vet aldrig vad U kan bjuda på! 🙂

    Ser man det såhär på avstånd så måste jag ju ha ett riktigt boooring jobb…ja, kolla bara på orden ovan!

    Vi saknade dig på Waynes men jag åt dock Scones för två !

    Ska på pump med jobbet i eftermiddag. Puh! Du får ha en trevlig helg med dina nära och kära!

    / U

Kommentera

