Soprunda

Jag sitter på en stol i min hall och känner att jag varit duktig. Förenat nytta med nöje. Promenerat och spanat inredning. Två bra saker. Två saker som jag gillar.

I 0910 hämtar de nämligen grovsopor den här veckan och de riktigt rutinerade vittnar om vilka fynd man kan göra. Danska lampor och Mattssonstolar har lämnat grovsopehögarna och hamnat i ett Älvsbackahem. Sånt gör ju att man inte kan hålla sig inne. Anneli stod för det bästa fyndet idag – en Bumlinglampa som jag faktiskt stod och tvekade om imorse på väg till dagis. Avstod eftersom det kändes lite knasigt att plocka ”sopor” från barnens dagiskompisar. Gläds dock åt att Anneli plockade den – tänk om den åkt iväg till de sälla jaktmarkerna?

Vi har vandrat runt i de östra delarna av stan nu ikväll och konstaterat att folk är för dåliga på att slänga. Anneli fyndade dock en fräsch och fin lära-gå-vagn till Millie och den kånkade hon runt på under vår sopjakt. Nästa år har vi lovat varann att vi ska vara ute i tid, kanske ta ytterområdena och spana efter de riktiga fynden.

Snart är det Fredrik & Filip och Mike Tyson. Kan det bli tråkigt?

5 responses to “Soprunda

  1. Ha ha ha.. det lustiga är att fyndexperten hade tipsat mig om bumlingen och att jag var på väg att gå och plocka upp den igår natt. Jag blev dock för trött. Var faktiskt på väg att hämta den när Anneli stack ut nosen genom fönstret och sa att hon gjort ett finfint fynd idag. En Bumling!

    Nåväl, jag slapp åtminstone en cykeltur helt i onödan. Nästa år ligger vi i täten. Jag är med!

  2. Känns det inte lite konstigt att ta grejer som andra ställt ut utanför sitt hus för att slänga. Lite E. Marklund eller? Menar inte att det är fel, om jag själv hade ställt ut grejor som nån annan sedan tog så skulle jag bli glad att de kom till nytta för någon annan istället för att hamna på soptippen. Har tyvärr inte själv det modet att fynda på det sättet skulle nog mer se ut som en osäker bov..

  3. Jo, nog känns det lite fel. Och jag har ju i ärlighetens namn aldrig provat. Men visst, det låter ju finfint att hitta finfina saker. Problemet är väl att man måste hålla på och leta länge för att göra något vettigt fynd. Kanske flera flera år. Min syster fann dock två Myranstolar slängda för något år sedan. Inte trist.

  4. Känns fel från början. Men sen är det bara härligt och man drabbas av tänk-om-jag-hittar-värsta-grejen-känslan. Men jag tycker ändå att liknelsen med herr Marklund var oerhört kul. Vi är ju av samma skrot och korn. Skrot var ju förresten ett väldigt roligt ord i sammanhanget…

  5. Det känns som om att jag skulle gilla att gå på sopjakt. Kommer du ihåg när vi tog upp burken ur metallinsamlingen? Det känns lite Pippi också- sakletarjakt! K H

Kommentera

