Monarki

Jag har just rest mig från soffan efter att ha sett ett program om monarkin i Sverige. Olika kända människor – däribland Jan Guillou, Amelia Adamo och Ebba von Sydow – uttalade sig, argumenterade i saken och gav därmed uttryck för deras egna privata åsikter om kungahusets vara eller inte vara.

Anledningen till programmet är givetvis alla spekulationer att Daniel Westling inom en snar framtid kommer att gifta sig till en plats bland Bernadottarna. Bara en sån sak att ätten Bernadotte kommer att ersättas av ätten Westling, bördig från Ockelbo, den dagen de får barn tillsammans får mig att fnissa inombords. Vad säger konungen om det?

I frågan monarki vs republik är jag oerhört kluven. Ena delen av Soof tycker att ett demokratiskt land absolut inte ska ha ett statsöverhuvud som ärvt sin position. Den delen tycker även att oanständigt mycket pengar går till ett lyxliv nere på Franska Rivieran, Porsche Cup, Stureplan och jaktresor. Till vilken nytta då?

Den andra delen av Soof – den är dock inte så stor – tycker nog att det är bra som det är och att den publicitet vårt kungahus för med sig är positivt för lilla Sverige – vi blir på nåt sätt ett exotiskt litet land och det är väl lätt att komma ihåg oss därför? All publicitet är ju bra publicitet. Eller skulle en president kunna ge oss detsamma?

Nej, nu när jag skriver detta och får ordning på mina tankar kan jag nog sammanfatta hela svamlet med att jag nog tycker att det är ganska fånigt med monarki. Eller mycket fånigt för den delen.

Sen att det är lite kul att läsa skvallret är en annan sak. Det blir ju så tokigt ibland. Små grodor som hoppar och andra galenskaper. Den riktiga sanningen kommer nog aldrig upp till ytan dock. Att jag sen har ett förflutet som kungahusexpert – när jag var 12 år kunde jag alla levande medlemmar i Europas kungahus – säg Beatrix och jag säger fortfarande Nederländerna – är också en annan sak. Petitesser.

Nu till frågan: Vad tycker du? Monarki eller ej?

 

9 responses to “Monarki

  1. Nej, nej, nej. Inte monarki. Det är emot all vett och sans. Att födas till ett ämbete. Kan det bli mer förlegat?

  2. Jag tycker att det brödet du skickade med svärmorsan var banne mig det mest beroendeframkallande jag någonsin smakat. Mer bör följa med i slutet på juni.

    I övrigt lever jag de få skivor jag har kvar…

    MEEEEEEEEEEEER!

    Puss/Lilsis

    ps. Krutrutans hem kan vara utan en Kung. Vi lever gott som egna drottningar… eeeeh ds.

  3. Jag har en annan blogg nu ett tag för på min vanliga funkar det inte skriva, så du vet 🙂

  4. Jag måste fundera på detta med monarkins var eller icke vara. Jag har inte ägnat det någon tid förut, kanske det ett tecken på att det inte är av så stor vikt… Fast ibland kan jag tänka att man behöver sånt där sago-lite flärd-onödigt-inte-allför-viktiga-saker i den här världen, den är ju så vansinnigt allvarlig och deprimerande om man verkligen ser allt för vad det är med krig och svält och en döende Jord. Kan ett kungahus, lite artister och annat löst folk liva upp så kanske man får vara tacksam. Äsch, jag vet inte. / H

  5. Visst är det en onödig massa pengar som dom sluka kungafamiljen men jag tror att om man ser det i jämförelse till andra poster i Sveriges ekonomi så är det en ytterst liten del? För övrigt så är det lite förlegat att födas till en framstående post nu för tiden men å andra sidan så har ju kungahuset inte så stor makt (eller ingen alls väl?) längre och deras uppgift är mer att marknadföra Sverige (inte en roll jag skulle vilja ha). Så vitt jag vet och har hört (via tidningar o media iof;)) så är vår kungafamilj och speciellt Vår kommande Drottning Viktoria väldigt omtyckt och högt ansedd utomlands. Sen så är det nog som du säger lite exotiskt att vi har kvar en urgammal tradition som en kungafamlj. Tänk alla sagor som handlar om prinsar och prinsessor. Om monarkin försvann så skulle våra små döttrar aldrig få se en riktig prinsessa.
    hm… Vart ville jag komma med det här? Antar att jag faktiskt gillar vår kungafamilj. Jag tycker det skär lite i hjärtat att i framtiden få se en Bernadotte stå och steka hamburgare. Det känns fel. Dom är ju kungligheter. =)

  6. Jag tänkte på en artikel jag läste häromsistens…

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2588730.ab

    …Onekligen är vi oftare förväxlade med Schweiz än att någon faktiskt övhvtgt vet vad/var Sverige är… Men något som vi faktiskt är väldigt kända för utomlands är ju vårt kungahus.

    …Som sagt, apanaget är en högst försumbar summa som jag tycker att vi gott kan ha kvar. Sen det rent ”tekniska” kring att födas in i ett ämbete…Det är väl mer tveksamt tycker jag.

    …men i grund och botten känner jag nog FÖR kungahuset.

  7. Jag gillar ju det här med kungahus, men jag gillar ju att pengarna kanske skulle kunna gå till de mindre lyckligt lottade eller djuren i Sverige istället för drinkar vid poolen. Men kanske de kan tjäna sina egna pengar och vi ändå får veta alla deras hemlisar och pinsamma ögonblick och ha insyn i deras privatliv? 😀 Det är väl rättvist…?

  8. Apanage
    (från vulgärlatinets apanare som betyder ”att ge bröd”) är namnet på de pengar en stat betalar ut till sin kung.

    I Sverige betalas apanaget ut till Hovstaterna, och ska täcka bl.a. kostnaderna för kungens representation. Apanaget infördes den 1 december 1809 då riksdagen slöt ett avtal med Karl XIII varigenom staten fick tillgång till ”ett antal kungsgårdar och kungsladugårdar och därtill hörande hemman och lägenheter” medan kungen fick rätten att disponera slotten samt ett årligt apanage.

    År 2006 uppgick apanaget till ca 48 miljoner kronor (ungefär 5 kr per svensk/år). Många diskussioner har förts och förs om kungens ”lönsamhet”, och om han är värd de pengar han kostar svenskarna. Därtill ska sägas att likaledes många diskussioner förs i att höja apanaget så kungen bl.a. kan på ett tidsenligt och konkurrenskraftigt sätt representera och sluföra Sverige i internationella kretsar samt bibehålla sin position som statsöverhuvud ex. vid krissammanhang likt tsunamikatastrofen 2004.

    Apanage härstammar från Frankrike där det var ordet för de pengar som kungens icke förstfödda barn fick. Den äldsta sonen blev alltid kung, och för att stötta de yngre barnen fick de pengar, land eller annan egendom.

    Totala kostnaden i den svenska statsbudgeten är för Kungliga hov- och slottsstaten är ett ramanslag på 109 530 KKr. (2008) Varav ca 50 miljoner då går till Hovstaterna som så kallat Apanage, resterande del ca 60 miljoner går till slottsstaten. Anslaget används för att täcka kostnaderna för statschefens officiella funktioner inklusive kost-naderna för den kungliga familjen. Anslaget används även för att täcka drifts-kostnader för de kungliga slotten utom rent fastighetsunderhåll, som finansieras av Statens fastighetsverk.[1]

    (källa: Wikipedia Sverige)

  9. Republikanska Föreningens jättefina uträdesbrev ur Monarkin skapat av Carl Johan De Geer hänger på min vägg på jobbet.

    http://www.repf.se/?display=uttradesbrev&PHPSESSID=aanvsu0n8butlp9fj0itpumd02

Kommentera

