Jag har närt en liten sadist vid min barm

Häromdagen var vi ute på gården och rensade ogräs. Just nu vimlar de av vackra nyckelpigor på Almgatan och det blir man ju glad över. Lillasystern håller inte riktigt med mig – skyr dem som pesten. Den här gången gick det så långt som att hon spärrade upp sina fina blå och uppmanade mig:

– Mamma, en nyckelpiga. Trampa på den.

Vilket jag inte gjorde utan istället tog en lektion i liv och död. Så klart.

Det mordiska fortsätter dock. Nu till lunch satt hon och mosade en pommes frites till oigenkännlighet. Med ett belåtet flin tittade hon sen upp på mig och sa:

– Mamma, jag har dödat pommes fritesen.

Storebror skrattade högt och själv visste jag inte riktigt vad jag skulle göra. Skratta eller gråta?

6 responses to “Jag har närt en liten sadist vid min barm

  1. Det där låter som min systerdotter som fyller sex på onsdag. Förra sommaren satt vi hemma på altanen och åt hos mina föräldrar när vi får se en stor igelkott komma knatande. Efter många om och men får hon också syn på den varpå hon tittar på den och säger ”å vad söt den är” för att i nästa andetag vända sig till morfar och säga ”kan vi skjuta den?”. Skratta eller gråta…man vet inte vad man ska göra. =)

  2. Känner igen detta jag med! Karl klubbade fjärilar på ängen med en pinne, för att sedan försöka återuppliva dem och hjälpa dem att flyga igen…. De var dock rätt så groggy! Sen tog han hammaren och mosade en jätteskalbagge och skrattade lite illmarigt….
    Då jag sedan sa att man inte ska döda djur, ej heller plåga dem, så undrade han stilla varför man då skjuter en del djur. Och varför jag då dödade jätteäckelspindeln som fanns i vår bil under bilresan till Kåtaselet… Ja, svara bra på den frågan om ni kan… Någon??

    Då vi sen fiskade i älven så fick han surt igen (tror att krypen och fisken gav igen!!) – han halkade ned från en sten och plumsade i kallvattnet… Han hade dock flytvästen på och det blev en nyttig läxa för vår i allmänhet spralliga och okontrollerade pojke!

    Trots allt, det blir nog en bra vuxen människa av honom med!

  3. Den sötaste sadisten ever! Gud vad jag längtar efter er alla. Kom fort!

    Puss

  4. Ha ha ha… ja, jag har försökt med ungarna på min brukares dagis… de hittade två spindlar med långa ben som de prompt skulle ha i en hink med vatte. Förgäves försökte jag förklara att spindlar inte kan simma och att dessa spindlar förmodligen är en mamma-spindel och en pappa-spindel och tänk vad ledsna deras barn skulle bli om de förolyckades…

    Det gick inte att banka in empati i deras små hjärnor…
    – Titta, nu dyker pappa-spindeln… var det svar jag fick…

    Men jag håller med Lisa… Den sötaste sadist jag nånsinn sett!

  5. Fy vilken söt och rolig sadist du har! haha..

  6. Hahahahha, håller me Lisa, den sötaste sadisten ever 🙂

Kommentera

