Torsdag och sommar

Sommarlovet fortsätter att vara så där befriande som bara ett sommarlov kan vara. Speciellt när det varit så efterlängtat. Vi känner lugnet på morgnarna (hmm… fram till lunch) och sen händer oftast något på eftermiddagen. Bullerbyn sjuder av liv – så stora och små kompisar behöver vi inte ens söka efter.

Igår slog Stålmormor på stort och inbjöd till lekparksfika uppe på Norrböle. Jag och kusin F nappade såklart och njöt av lekande barn och ett hysteriskt fikabord.

 

 

Idag väntar midsommarfest på förskolan. Olle ska säga hejdå till fröknar och kompisar, vi ska dansa runt stången och äta jordgubbar. Före det är det traditionsenlig pizzalunch i lekparken för Bullerbybarnen. Solen skiner, så det finns goda förutsättningar för att det ska bli en bra dag.

Vi toppar dagen med att åka hit för att beställa glas till uterummet. Det finns vissa orosmoln på himlen, bl a att jag inte vill ha några tvärslåar på glaset. Jag vill att det ska vara glas hela vägen – inget som delar av. Vissa påstår att det är lite oklokt eftersom vi ska ha så höga glaspartier… men jag väljer nog att lyssna på de som säger att det går vägen.

Kvällen kommer att tillbringas hos familjen LL. Majkens bästis Ida fyller tre år och eftersom damerna är jåsa i hela sin personlighet blir en av presenterna givetvis jåsafärgad. Det blir nog en riktigt fin kväll öst på Älvsbacka.

Vad händer i era liv, så här dagen före midsommarafton?

 

8 responses to “Torsdag och sommar

  1. Fina, härliga, somriga bilder och vilket smarrigt fika!
    Här har vi också haft avslut på förskolan, blir spännande till hösten…
    Hoppas det går vägen m glaset, skulle åxå valt glas som går ”hela vägen”, vi ska nog inte glasa in ännu, men det finns naturligtvis planer på det:)
    Idag ska jag njuta av min första sem.dag, förmodligen dricka en kanna kaffe å bara titta på mina stojjiga barn o kanske tvätta en maskin m tvätt…men det sköter sig ju så gott som självt!
    Ha en bra dag idag och EN SKÖN Å HÄRLIG Å GLAD MIDSOMMAR imorgon!

    MASSA soligaKRAMISAR

  2. Idag blir en packningsdag. Ska packa husvagnen med midsommargrejs som ska följa med till Lidträsket. Ska nog en sväng till stugan för att fixa med vattnet som aldrig vill funka, suck! Efter det en sväng till F-träsk för att hämta hem sonen som tillbringat natten hos farmor och farfar. Ha en riktigt skön midsommar så ses vi senare hoppas jag. Kram..

  3. Jag tycker dina bilder är så underbart fina, fikat såg oxå väldigt gott ut.

    Min torsdag innan midsommar har innehållit kebab, shopping och bebismys. Kanske kommer den att innehålla mjukglass oxå 🙂

  4. Hittills har jag gjort en paj alá västerbottenost, geggat ihop en mascarpone/halloncreme som ska ligga på en CHOKLADkladdis (som förövrigt ligger klar & väntar på gräddning).

    Mer vad som hänt idag kommer jag uppdatera alla med i bloggen, senare. Nu tillbaka till köket.

    Stålis ringde idag & berättade om fikat, glad i hågen lät hon & gud ska veta att jag förstår henne!

    Vad tror du om detta?

    http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=711865

    Hinner vi det när ni kommer?

    KRAM & PUSS/Lilsis

  5. Hej hej och Glad midsommar på er alla!
    Er dagen före, verkar ju toppen! Själv har jag haft en härlig dag på badet med Alva, ätit stripes med dipp ( Alvas absoluta favvomat )… gått runt Sidsjön, handlat med syster din, klippt av en klänning och sytt upp… likaså ett läderskärp… och nu ska jag fika.
    Av Lisas kommentar att döma lär vi få en supersmarrig midsommarafton!

    Jag röstar FÖR drakborgen när ni kommer ner!

  6. Mikke på Musiken

    Min & Saxofonistens dag har erbjudit repetitioner för detta;

    http://inspire.accson.se/nyheter/nyhdetalj.asp?orgID=2579&id=2345236&path=setup3

    (ursäkta krattig länk)

    Så då passar jag på att göra reklam; om vädret sviker i morrn eller om ni vill avsluta dagen med njutbar musik – kom till landskyrkan kl.23!

  7. Ni känner lugnet fram till lunch. Vi sover fram till lunch. 😀

  8. Glad midsommar!! Min västerbottenostpaj och min valnötschokladkaka är gräddade och klara. De ser inte som de borde enligt bilderna men jag hoppas de är goda =)

Kommentera

