Hemmakatt söker sysselsättning

Två veckor har snart passerat och sommarlovet är alldeles så där fantastiskt ljuvligt som jag mindes det. Att vara hemma är min grej. Hemma, hemma, hemma. Jag gillar ju att vara på vift – det har ni kanske märkt – men vill gärna komma hem innan läggdags. Utflykter i massor – trötta huvudet på egna kudden sen.

Jag trivs utmärkt med att ha mitt hem som bas och inser mer och mer att jag gillar tanken på att jobba hemifrån. Tänk att få sitta i lugn och ro, inte ha tusen personer som är runt omkring en och säger SofieSofieSofie hela tiden. Tänk att styra sin dag själv och inte ha tusen måstehitmåstedit hela tiden. Tänk att få göra något som känns helhjärtat jättekul. Det vore nåt det.

Jag tror att jag skulle bli en utmärkt hemmajobbare. Är faktiskt riktigt disciplinerad och gode så effektiv när det behövs. Gillar tanken på radiolyssnande. Jobbar bäst när kreativiteten frodas, vilket den inte har gjort denna vår på jobbet. Mjukisbyxor och tofs på huvudet känns helt okej. Tycker även att det känns helt okej med en långpromenad innan dagen börjar på allvar. Lunch med M i egna köket vore ju inte helt fel. Tänk att få hela timmar med arbetsro och inte utvecklande invecklande möten hela tiden.

Frågan är bara vad jag skulle pyssla med. Har lite idéer, men är de så lukrativa? Nej. Inte det minsta inkomstbringande. Mest tärande. Synd. Det är ju roliga idéer.

Några förslag på vad en mycket less liten lärarinna kan tänkas pyssla med i ett arbetsrum med blommiga tapeter? Vad kan man göra i jobbväg hemifrån? De förslagen emottas med glädje. Nu. Innan sommaren är över.

11 responses to “Hemmakatt söker sysselsättning

  1. …kan vi inte bara få vinna på lotto å bli typ hemmafruar??? 🙂 🙂 🙂
    KRAM

  2. Med dina skrivande talanger, så är mitt förslag nog av litterär art 🙂 Lycka till, jag tror faktiskt att du hittar på nått. Kram C

  3. Du har samma tankar som jag ungefär då…nog för att jag älskar mitt jobb men jag skulle vilja jobba med det på halvtid och med nåt annat hemma på halvtid…fast nu ska jag ju vara mammaledig länge så jag har tid att fundera.

    Fota? det verkar du vara väldigt duktig på.

  4. Ja jag som varit ” hemmafru” under några år vet ju att det inte alltid bara är så där mysigt och skoj men jag förstår dina tankar.
    Jag håller nog med Charlotte att du borde satsa på något där du får utlopp för ditt skrivande eller någonting inom inredning.
    Eller varför inte skriva om mat………..eller skriva en barnbok?

  5. Du skulle ju lätt kunna skriva en roman…eller två.

    …Eller varför inte bli home staging-konsult.

  6. Jag skulle ju lätt välja att vara ”hemmaman” om man fick den möjligheten. Och jag skulle inte ens behöva ha en speciell arbetssyssla att pyssla med när jag gick här hemma och vankade. Åh nej, jag har tillräckligt med fantasi att underhålla mig ändå. 😀

    Det är väl det där med pengar då som ställer till det, men Pias förslag låter lovely.

  7. Jaaaaa, jag skulle också kunna jobba hemifrån. Oj vad skönt det skulle vara. Men jag skulle vilja variera med att jobba på kontor också, för att träffa mina arbetskamrater. 50% kanske. Härligt!

    Jag säger som de övriga, du får väl skriva en bok! Tror det skulle bli en bra bok!

  8. Skriva, skriva, skriva. Barnbok var ingen dum idé. Jag hjälper dig att göra din handstil till en font ”Sofie Regular”, för den måste vara med i boken! Foto, absolut! På tal om foto, underbara midsommarbilder. Håller med, det var nog den mest harmoniska av midsomrar, och vi som hade fasat… 🙂

  9. Planeringscoachen

    Hemmakatt söker sysselsättning, steg 1.
    Gör en barnboksdummy på myphotobook.se och skicka till förlagen…

  10. Hemmafru, miljoner på banken, barnböcker, inredning, romaner, fota… ja, visst vore det ett drömscenario. Jag kanske ska göra det som Planeringscoachen uppmanar mig till – jag har ju barnboken klar i huvudet. Måste bara få ut ändan ur vagnen…

  11. Barnboksteckningarna… Jodå, de finns. När smäller vi till?

Kommentera

