Grattis älsklingen

Vi satt på Stigs konditori. Jag med den stora magen och M med en latté framför sig. Plötsligt svängde det bara till i magen och lilla bebisen hade lagt sig på tvären – igen. Vi hade timmen före varit uppe och vänt henne på sjukhuset, men det var tydligen ett läge som hon ogillade. Varför kan man inte få bestämma själv? Kan själv liksom. Doktor S hade tittat på oss efter ultraljudet och därefter sagt – med ett leende på läpparna – Man vet ju vilket kön som brukar vara lite tvärsöver…

Några veckor senare fick jag själv välja om jag ville snittas eller föda den vanliga vägen. Bebisen låg på tvären och även om den förmodligen skulle lägga sig till rätta så var det inte säkert att det skulle bli så. Eftersom Olles maratongraviditet hade slutat med en maratonförlossning och ett akut snitt blev valet till slut snitt. Ett inte helt enkelt val – när man är höggravid är inte någonting lätt. Men – i efterhand – var det ett klokt val. 

När vi tidigt på morgonen den 16 augusti satt i bilen vid rödljusen bredvid Expolaris tittade jag på människorna som var på väg till jobbet. Helt oberörda. Som om de inte fattade vilken stor dag det var. Själv satt vi i en bil, lätt stirriga och tagna av stundens allvar. Vi visste att på några timmar skulle vi förhoppningsvis få träffa den lilla varelse som nu rörde sig som en liten akrobat i magen.

11.02 kom hon ut ur magen. Efter att ha snurrat runt i magen även under operationen och ställt till det lite lades hon till sist på mitt bröst och lyckan var total och fullkomlig. Finaste lilla fina bebisen. Med långa tjejnaglar och min mammas näsa. Med mörkt hår och smala små ben. Min bebisflicka. Det som jag var helt övertygad om skulle sluta i katastrof slutade i lyckalyckalycka.

  

Idag fyller min älskling tre stora år och har blivit en bestämd dam med mycket skinn på näsan. Hon är en gosig tjej som älskar att kramas länge. Hon har problem med att säga k, r och g – men ryter gärna ifrån ändå. Hon älskar att vara som en liten bebis – men hatar när man kallar henne för det. Hon älskar sin tille och sina tompisaj, hatar småkryp och att inte få som hon vill. Hon har en favorittiger som heter Bill, älskar hundar och tycker att Pippi är den bästa flickan i världen. Hon gillar jåsa och vill gärna vara Leia när hon leker med sin storebror.

Vi tycker att hon är den absolut finaste flickan i världen och därför firar vi henne rejält idag. För idag är det ingen vanlig dag, idag är det ju Majkens födelsedag!

  

7 responses to “Grattis älsklingen

  1. Grattis söta Majken!

    Sitter här med gåshud. Det är en obeskrivlig känsla som man aldrig kommer att glömma.

  2. GRATTIS MAJKEN!!!

    Pussar från Sundsvall

  3. Pingback: krutrut.com » The big 3

  4. Grattis får man väl lov att säga då!! Jag känner igen den där känslan av att sitta i bilen och förundras över att människan i bilen bredvid i kön inte kan känna hur stor dagen är och i mitt fall tyckte jag att han även borde känna smärtan för den var så stor! 😉 Vi gjorde också en vändning men lille T bestämde sig för att vara foglig och stanna i det läget vilket jag var tacksam för eftersom jag tyckte vändningen var otäck.

  5. Grattis Majken!

    Vi kommer i veckan och får lite energi. Känner ingen mer generös person än du Sofie som alltid ger. Ja det skulle väl vara din Mamma och Pappa då. Du vet väl att du får ta ibland också.

    Hoppas lekparkskalaset var bra!

  6. Hoppas ni fick en underbar födelsedag!

Kommentera

