Tre år

  

Att bli tre år innebär tydligen att man får extra ord att röra sig med. Idag har treåringen vid två tillfällen använt ett ord som i mina öron inte är så passande. Ord som ingen vuxen i casa Soof använder speciellt ofta. Faktiskt. 

Första gången var när vi skulle laga mat. Jag skar kött i bitar och la ner i en bunke. Majken lyfte bunken och fick ett plågat uttryck i ansiktet. Hon vände sig mot mig och sa Den vaj jäääla tung. Jag svalde leendet och förklarade på ett pedagogiskt sätt att en del ord inte riktigt passar sig att använda. Då tittade hon på mig och sa Den vaj tung asså. Så tan man säja. Fint. Där trodde jag att budskapet gick in.

Men inte det.

Under eftermiddagen plockade vi hallon. Vi hade det riktigt mysigt och småpratade sådär som mor och dotter kan göra när vädret och humöret är som bäst. I hallonriset låg en cementklump av någon konstig anledning, Majken tittade på klumpen och sa Jälaj vitten stoj tjump.

Imorgon kanske är en bättre lämpad dag för språkvård. Man kan väl kanske hoppas det.

4 responses to “Tre år

  1. Världens finaste Pippi, det är Majken det! 🙂 Förstår att det är svårt det där med språkvård. Barnen är ju som svampar som suger i sig allt de hör.

  2. Världens vackraste Majken. Vilken bild Sofe. Måste ju vara den bästa ever!

    Puss!

  3. Nää va mysig hon är och hur lätt är det att hålla sig för skratt när dom små otillåtna orden kommer, man undrar ju var dom får allt ifrån.

    Så himla fina Pippifoton, man smälter ju!!!

  4. Ha, ha, ha…jag skrattar högt för mig själv. Hej förresten, jag är vän med din syster och kikade in här från hennes sida, tror nog jag varit här förut.

    Jag skrattar högt för att jag just skrivit ett inlägg på min blogg om språkbruk, kanske har ordvalen även något med ålderna att göra?

    Är det ok om jag lägger till dig på min bloggsida, jag kikar nämligen gärna förbi igen och kikar på dina fina bilder och barnens bus.

    /Caroline

Kommentera

