Kontraster

Våra besökare från Uganda är fortfarande kvar. De upptäcker Skellefteå och de väldigt exotiska svenskarna. Igår var vi på en middag tillsammans och det är nog en tillställning som kommer att dröja sig kvar länge i ens tankar. Vi lever ett liv där vi tar så oerhört mycket som självklart. Tyvärr. Men det har jag ju sagt förr. Ska inte ta upp det igen.

Vi lever dessutom på nästan samma plats – i alla fall de flesta av oss – hela livet. Föds i Sverige. Lever i Sverige. Andas och dör i Sverige. När vi rör på oss gör vi det som turister. Sätter på oss solglasögonen och tror att vi kan ThailandSydafrikaVietnamTurkietGrekland. Vi vet bara det vi vet, men vi tror att vi vet mera.

När man träffar dessa människor – Ernest, Betty, Sarah och Fred – och de ställer frågor chockas man över ens egna svar. Hur dum får man bli? Hur dumt får det vara? Varför ser man inga gamla bilar på gatorna? Vi skickar dem till bilskroten. Varför samlar ni på saker? Tystnad. Sanningen: För att vi kan. Varför måste ni äta popcorn på bio? Det luktar så gott, man blir så frestad. Keh. Vad sa jag? Kan en bil som tillverkas 2008 stå kvar på bilaffären till 2011? Nej, de flesta nya bilar är beställda precis som köparen vill ha den och hämtas därför direkt. Varför förstör barnen på skolan sina pennor och varför leker de med resterna av det som en gång var en penna? Tystnad. Inget svar. Vill inte ens ge mig in på en förklaring. Äter ni aldrig sötpotatis? Ja, ibland… men inte ofta. Sanningen: Det finns ju så rackarns många andra grönsaker att välja på. Varför måste ni ha bröd till all mat? Tja… För att det är gott. Eller? Visst är det kallt ute nu? Nej, det är ju som bäst just nu. I love the autumn.

Tjolahopp. Man tänker: Ni måste fundera över om vi lever på en annan planet. Det gör vi inte. Jag lovar. Vi lever på Tellus vi med. Även om det inte känns så.

Innan vi åker hemåt i höstmörkret säger den mörka mannen In Uganda we cries over the fact that we don´t have it like you in Sweden. But we need to be more happy of what we have. We have the sun. We don´t have to be cold. We have all the food that we need. We don´t have to import our food. We are happy.

Detta gjorde mig glad. Istället för att låta sig nedslås av tio dagars vistelse i materiella norr kunde han med glädje åka tillbaka till sitt land. Det med den röda jorden, rytmerna och girafferna. Han kände att han var tacksam över vad han hade. Den tanken fascinerar mig. Vi som ständigt vill ha det bättre och bättre – tänk om vi kunde luta oss tillbaka på samma sätt och bara njuta av vad vi har. Visst är det en fin tanke?

Vad kan du känna en glädje över en kväll som denna?

7 responses to “Kontraster

  1. Den där mörka mannen fick mig just att gråta. Vilket möte du fått göra. Stort.

    Puss

  2. faktum är att jag fick en sån uppenbarelse när jag pratade med min farmor här om dagen… Jag klagade på att vi hade det dåligt ställt eftersom jag är student, dock såg jag att hon blev lite bekymrad så jag sa att det kanske inte var så farligt utan att jag överdrev… Vi har ju trots allt, bra boende, bil, internet, tv, fina möbler, mat i kylen HELA månaden mm mm mm. Och då slog det mig att det är sant! Man ska se det man har istället för tvärtom.

  3. Jag känner glädje över min familj…det gör jag varje dag, men jag tänker ofta på hur livet varit om jag inte träffat min man och vi inte bildat storfamilj med ny bebis och allt. Och så blir jag så innerligt glad att han finns, att han älskar mig, att vi har en familj, ett liv tillsammans.

    Min kärlek till honom är min största glädje tillsammans med barnen.

  4. Att min son somnade med ett leende på läpparna…Han drömmer just nu söta drömmar om morochsonresan till huvudstaden som skall göras i helgen. Dottern mötte en sen mor med stora, varma, glada famnen och vädjan om en godnatt saga när jag kom hem från jobbet – härligt efter en jobbig arbetsdag!

    Lägg även till att det är tomt i tvättkorgarna i källaren och att kläderna ligger i garderoberna (händer ungefär en gång i halvåret!) Det är lycka det med!

  5. Menade ju godnattsaga 🙂 Diskuterade faktiskt särskrivningar på jobbet idag, ha, ha!

  6. ÅÅå. jag blev helt varm i hjärtat av att läsa dessa ord. Tänk om fler kunde tänka som honom, och vara nöjda med det de har. Beundransvärt verkligen. Jag är nog ganska bra själv på att uppskatta det jag har, och inte beklaga mig över saker, men man kan alltid bli bättre, och uppskatta det man har ännu mer! Hans ord tänker jag ta med mig genom livet nu, som ett mantra att upprepa varje dag. kram

  7. Känner starkt för din berättelse. Nu under flytten så har jag verligen funderat mycket på alla saker ”döda ting” som vi packar upp och ner. Varför har vi allt detta. Skulle våra förråd bli kvar på Norrbölegatan så skulle jag inte sakna en pinal. Suget att åka på en långresa och sälja allt vi inte kan bära med oss lockar otroligt.
    Kvällen tänker jag ägna åt mera uppackning av ”viktiga prydnadssaker”.
    Kram

Kommentera

