Helg och rätt så håglös

Med tanke på den dalande besöksstatistiken så misstänker jag att ni känner av den sinnesstämningen som landat i bloggen. Ganska så less, sliten och trött är er Soof för tillfället. Det tar på att vara en fungerande människa med barn, kärlek, vänner och jobb. Det är inte det enklaste att bara vara. Det kräver en hel massa av en som människa och just nu känns det som om det är nog. Tillräckligt.

Höstarna brukar vara en favvo hos mig, åtminstone så länge löven är vackra, temperaturen anständig och vinden frisk. När det börjar blåsa, kylan kommer och löven tar fart i vinden kommer födelsedagar man inte vill bli påmind om och farsdagar som man vill stoppa i en låda och glömma bort. Kanhända att det är den känslan som börjar göra sig påmind. Uschochfyochbläkänslan. Den som man helst bara vill hiva undan. Kanhända är det bara en känsla i magen som säger mig att det är dags nu. Dags att stanna upp det skenande tåget som kallas livet. Rycka i nödbromsen liksom. Istället för att springa fram kanske det vore dags att börja flanera. Hinna titta på myrorna som bästaste lillasyster säger att jag missar när jag ångar på.

Nu ska det lugnas ner. Sitta i en soffa. Pussa på barn och sambo. Andas. Säga nej. Eller i alla fall jag måste tänka, jag återkommer. Vila. Hinna ikapp i huvud, tvättstuga och livet.

Bra.

Söndagskvällen har tillbringats med mycket fina vänner. I lugn och ro. Sköna människor och varmt i hjärtat. Fint.

 

 

4 responses to “Helg och rätt så håglös

  1. Så fint du skriver.

  2. Håglös är väl ett ord som passar in även i den här familjen. I alla fall på mamman. Det känns som om det finns så mycket att ta hand om och så lite ork att faktiskt orka. Det är ju inte så bra. Så då bestämmer jag att jag måste vila mig lite och göra något roligt. Men vad är roligt? I villervallan så kommer jag liksom inte på så mycket kul att göra här, ensam hemma. Att sätta in foton kan vara kul, men de har inte hunnit komma ännu och risken finns att det också bara blir kravfyllt. Tänker gå ut en stund i solen. Det är något, i alla fall.

  3. Jag tänker att det är helt normalt – livet är fullt av ”upps & downs” och ibland så känns det lite som om man är både trött, leds, ledsen, håglös och så helt plötsligt, så återkommer energin och gnistan och allt blir återigen mer lustfullt och härligt. Burra ner dig i filten, ladda med en stor kopp te och en trevlig tidning – njut av stunden och glöm kraven, det brukar funka för mig… 🙂

    Kramar C

  4. Tycker det är orättvist att besöksstatistiken dalar nu. Du skriver med djup, värme och ärlighet om livet så som livet är. Upp och ner, stora och små känslor men med möjligheten att alltid glädjas i det lilla men att också våga visa att allt inte alltid är bra, att allt inte alltid känns bra och att det finns saker som är svåra och känns svåra. Jag blir inspirerad av din blogg att leva mitt liv så som JAG vill leva det och att gå ”förbi” måsten, att välja och att välja bort.

    Jag kommer fortsätta vara en trogen läsare trots att det ibland ryms både håglöshet och melankoli.

    //ida

Kommentera

