Ljusglimten

Ibland när det känns som allra mest trist och tråkigt kommer det en ljusglimt. Nåt som får en att le, bli lite varmare i hjärtat eller bara får en att göra hoppsasteg. Ibland händer det.

Idag har det varit en skitdag. Jag vet att jag måste väga mina ord gällande jobbet på guldvåg – men idag är jag tvungen att spy galla. Flera liter. En del dagar stämmer ingenting. Tjugo personer i ett klassrum som bara är så grymt missynkade. Med varann, med sömnen, med sig själv och med mattesvenskabildochsånt.

Att vara ledare för en sån tillställning kan vara… en smula påfrestande för nerverna. Om då dessutom fröken herself är lite småuppretadslashuppgiven över andra saker i tillvaron kan detta bara leda åt ett håll.

Katastrof.

I alla fall i mitt huvud.

När alla små lämnat klassrummet satt jag apatisk kvar på en stol, tänkte Why? Försökte hitta ljusglimtar, någon bra anledning till att överhuvudtaget stanna kvar i byggnaden. Fanns väldigt få insåg jag, men jag hasade mig iväg på ett möte. Fikade. Mycket. Tryckte toscabulle bara för att. Gott.

Då. Då kom en kollega och viskade att jag skulle följa med ut. Då kom den. Ljusglimten. Mitt i korridoren stod den. En massa stolar på varann. Huller om buller. En installation. Ren konst by a eleven year old. Mitt på installationen stod det skrivet på en papperslapp: Episkt uppror. Vilket namn. Vilken kille. Jag log ända in i hjärtat, tog några hoppsasteg och dagen blev genast mycket bättre.

Inte blev den sämre då jag senare fick veta att han funderat på att döpa konstverket till Den utbrända änkan. Mycket rolig man.

Nu mysa med barnen. Sen lägga in foton från helgen. Vi ses.

2 responses to “Ljusglimten

  1. Älskade Sofie!

    Hoppas att dessa grå dagar är få. Jag förstår vad du menar men
    det gör lite ont i kusinhjärtat att du så ofta verkar känna så just nu.
    Vill du prata så vet du att jag finns. Jag tycker så mycket om dig och vill
    ju inget hellre än att du ska må bra.
    Puss och kram!

  2. roliga mannens mamma

    Blev nog lika glad av att läsa din blogg som du av roliga mannens konstverk! Att barnen har en lärare som vet att uppskatta den fria tanken, det får mamman att ta hoppsasteg!
    Keep up the good work!

Kommentera

