Mr Kräk

Olle tycker om att kräkas. Han tar gärna till det om inget annat hjälper. När han var riktigt liten kräktes han om han åt lök – tack för de generna Lisa – och när det landade fisk i hans mun. Kunde vara hemma, kunde vara på familjen AM:s altan. Spelade liksom ingen roll.

Direkt han får feber kräks han också. Vi har aldrig behövt febertermometer. Eller det är klart att vi har behövt. Men vi har vetat om febern oftast utan den. Så har det alltid varit.

Vi vet det.

Därför tänker vi aldrig magsjuka vid det här laget. Vi tänker allt annat än magsjuka. Men imorse kom katastroftankarna och med dem magsjukelarmet. Ni vet ju vad jag tycker om magsjuka. Jag ställde in mig på en veckas isolering där alla i familjen en efter en skulle trilla dit. Det vore typiskt i allt detta.

Olle kräktes tre gånger. Fjärde gången tänkte jag lägga mig ner och titta upp i taket med apatisk blick. Majken tyckte dock inte att det var en bra idé, så därför struntade jag i det. Sen åt vi lunch, Mattias var hemma och lättade upp stämningen lite. En ynklig stackare kom då och satte sig vid matbordet. Jag är hungrig mamma.

Hmm. Man brukar inte vara hungrig när man mår pyton.

Han vräkte i sig spagetti och köttfärssås, tittade upp och sa Jag är frisk mamma. Jag har bara ont i halsen. Såklart. Alla andra i det lilla vita huset kraxar ju och snorar. Varför inte han? Borde inte vi ha lärt oss hans fablesse för att spy? Förstått att lite feber och ont i halsen minsann kan framkalla kräkaskänslor.

Magsjukelarmet övergick sedan till ett stillsamt förkylningslugn och nu väntar pyssel. Vanliga pärlplattor och en sån med bokstäver. Milajki. Ska sen pimpa en sak som jag funderat på länge. Kanhända det blir bra. Kanhända det blir dåligt. Jag återkommer med resultatet.

3 responses to “Mr Kräk

  1. Även om det inte är magsjuka så är det ju kräks i alla fall. Hu. Jag förstår att du vill lägga ikull dig och låta allt bara försvinna en stund. Hoppas att det blir en myspysig fredagskväll.

  2. Olle har mina antigener. Det gillas.

    Ett klokt barn må jag säga…

    Kram

  3. Det är lixom därför vi smider planer på att ha klinker på verandan och nytt mosaikgolv på toan – lätt att spola av efter era besök! 🙂
    Kram fam AM

Kommentera

