Hockeykväll i lugn och ro

Hockeysäsongen har börjat och med det kommer kvällarna då man får vara helt ensam. Barnen sover. Jag sitter vid en dator – fixar kort, skriver och kollar in hos mina favoritbloggar.

Det är tyst.

När man jobbar i en miljö som är allt annat än tyst behöver man lugnet när man kommer hem. Ibland är det svårt med två små hemma och man tvingas ofta svälja frustrationen över det – egentligen obefintliga – oljud ens barn kan ställa till med. Bara för att man är så trött på ljud.

Vill ha tyst.

Därför är detta som jag upplever just nu njutning. Nyss ringde min goda vän U och jag kan känna att jag kanske var lite kort i tonen mot henne. Inget illa ment. Jag är bara så rädd om min tysta kväll.

Någon som förstår vad jag menar? Eller jobbar ni i tystnad och behöver liv och rörelse den här tiden på dygnet?

9 responses to “Hockeykväll i lugn och ro

  1. Har du sett att grovsopsveckorna snart är här?

  2. Jag förstår dig precis, även om jag inte jobbar just nu så med fem barn i huset så är kvällen då alla lagt sig som en dröm, lite tystnad och en chans att tänka klart sina tankar bara..

  3. Tystnad är underskattat. Allt vara hemma helt själv i ett tyst hus är vardagslyx.

  4. Oj, jag förstår precis, fast jag jobbar ju oftast i tyst miljö, men hemma är allt annat än tyst…

  5. Man ska vara rädd om de stunderna man får njuta i lugn och ro, det är så krafterna ska samlas 🙂

    Själv har jag just jobbat klart här hemifrån, A är i Tallin med jobbet och kommer först hem med sista planet i morgon. Barnen sover och jag njuter av en stund med bloggläsning. Ha en fortsatt skön kväll 😉

  6. Oh ja! Jag förstår oh så väl… problemet är bara att jag får min tysta tid först när min fullkomligt underbara och älskvärda fru E somnat…

  7. Men du får gärna skicka bort mig nånstans så du får vara ensam i det tysta.
    En liten fikapeng så är allt ordnat 😉

  8. Vet precis vad du menar.
    Efter en heldag med skolungar är man redo att bita de som låter därhemma. Samtidigt kommer det dålig samvetet eftersom man vet att man egentligen är rätt snarstucken….för SÅ mycket lät det ju faktiskt inte

  9. U inte ledsen, och U inte tänka så mycket på det faktiskt!
    Igår hade U också en låg dag och somnade alltför tidigt medan disken stod kvar på köksbordet. Not so nice i morse…

    Apropå inget: U´s broder köper ut på COW ikväll, han är ju stammis där nu! Kanske finns mängdrabatt!? 😉

Kommentera

