Väderackompanjemang

Det är när livet känns som tristast, mörkast och sämst man önskar att man hade kvar mamma och pappa. Bara för att kunna ringa och säga hur det känns. Att det är som det är. Få höra några värmande ord och sen känna att det blir bättre. Jag hatar att jag har blivit av med detta. Hatar att det som andra tar som självklart förvägrats mig.

Jag har substitut. Människor som jag kan vända mig till om det krisar. Fina människor som jag inte skulle klara mig utan. Men. Det sitter alltid så långt inne innan man tar det där steget. Att säga Hjälp mig snälla. Jag behöver dig. Det är jag för svår för. Är inte den ventilerande typen. Tycker inte om att prata i telefon och avskyr när folk hoppar på mig och frågar när jag mår. Vill bestämma själv när det ska pratas. Egentligen aldrig. Är inte den pratande typen. Tyvärr.

Det gör mig ledsen att inse att på något sätt blir det aldrig så enkelt som det var förr. När mamma och pappa fanns.

Idag har jag fortsatt att tycka att det är bläh. Vädret ackompanjerar mig med blåst, regn och grå himmel. Jag känner att jag snart har kommit till en punkt då det även för en duktig flicka som jag är dags att säga stopp. För det är så det känns. Måste komma fram till en strategi. Hur jag ska göra. Vad ska det bli av mig?

Sonen grät idag när jag hämtade honom på skolan. Det är lite jobbigt ibland med livet även för honom. Så vi struntade i tvättberget hemma och åkte iväg på en utflykt. Till Legocenter. Där satt vi i en timme. Byggde Lego tillsammans och pratade. Det blev lite bättre sen.

Imorgon är det ledigt. Den bästa dagen på hela veckan. Mysfredag. Med wienerschnitzel, ostkrokar, godis och soffläge partajar familjen Soof in helgen. I ett tempo som passar alla. Det lugna.

9 responses to “Väderackompanjemang

  1. Åhh, du verkar vara en kanonmamma! Jag följer din blogg och du skriver så bra! Smör, smör, smör? Nä, din blogg gör mig glad bara…

  2. När du känner att du är i återvändsgränden och måste säga stopp – då kommer ditt hjärta att leda dig rätt. Det är jag säker på. Du är på väg mot någonting bättre redan nu – att du sätter stopp är förändringen som ger dig en ny väg.

    Du har kraften. Följ din övertygelse!

    Kraftkramar från mig

  3. Vad är värst? Är det jobbochjobb, gammalt men ej glömt eller nya, alltför stora utmaningar som man inte vill ha? Jag lyssnar gärna. Men det var ju det där med om du vill prata. Skriva brev är annars en bra grej, lite mer private än bloggventilen men ändå safe från att behöva ta de svåra orden i sin mun. Tycker om dej och hoppas att det känns bättre imorgon på lediga fredan. Själv så åker man till kungliga hufvudstaden imorgon afton – känns nästan för bra för att vara sant. Ha en trevlig helg, kramar från mej

  4. Jag älskar dig. Kommer alltid vara här när du behöver. Det hoppas jag att du vet.

    Utan dig systra mi är jag halv…

    Kärlek/Lillasyster som även hon känner deppet

  5. Du vet väl om att du har en stor plats i våra hjärtan och jag säger det som jag sagt förut det är bara att höra av dig om det är nåt och vill inte du så gör jag….Jag vet att du vill vara stor och stark men ibland kan det vara bra att tillåta sig själv att vara liten och svag och prata ut fast det är svårt. Stora varma kramar från oss.

  6. Se en film (drama). Tyck synd om dig själv. Öppna alla kranar (läs hulkgråt). Sätt på en skiva med Sisters of Mercy, typ låten ”Black planet”. De låter så deprimerande att det får motsatt effekt. På mig i alla fall.

    Ett fredagsmystips till en annan fredag. Låt barnen äta en favoritmiddag. Lägg barnen vid 20-tiden. Åk på O´Learys och köp hem något gott (och flott). Tänd ljus och duka fint. Och vips är man på restaurang samtidigt som man har barnvakt. 🙂

  7. Mitt bästa tips när det känns så där tungt att man inte orkar mer är att ha något som är lätt att plocka fram som gör en glad. En dag när det kändes väldig jobbigt i mitt liv, så hade du skrivit ett så härligt på din blogg. Jag blev så upplyft av dessa ord att jag skrev ut dom och tar fram dom ur börsen när det behövs. Tack. Jag skickar en stor kram till dig och hoppas att du får en mysig helg.

  8. puss å kram på dej…jag vet hur knepigt det känns att vara utan…iaf sin mor…har ju kvar min pappa, men mamma var en annan sak, min bästa vän och ngn jag kunde dela det mesta med och prata om allt med, nu har hon missat så mycket, mitt hus och min dotter(hon hann träffa min son…), mina syskons hus och barn…jag delar inte heller med mig av allt även om jag är en ganska pratglad typ, men jag tycker inte att det är jobbigt om ngn frågar, jag skulle tycka det var lite trevligt om ngn gjorde det ibland, alla tar allt för givet, bara för att jag alltid ler och verkar alltid-alltid glad, men är det jämt så? Inuti funderas och grubblas och bubblas det, det kan ju snart bubbla över…Jag skulle behöva en hotellweekend med min sambo, bara han och jag, lite prat och mys, lite vin och god mat och hand i hand promenad i en annan stad, det skulle jag må ganska gott av.

    Hoppas det löser sig:)

    Ha en jättebraig helg, sköt om dig!

    MÅNGA LÅÅNGA BAMSEKRAMAR:)

  9. Hoppas fredagen har höjt humörtemperaturen. Du vet att det alltid kommer bättre dagar! Pratsugen??? Du vet att du alltid är välkommen till andra sidan järnvägsrälset. Kanske dags för en tjejkväll med lite vin och massor av prat. Stora kramar från mig till dig 🙂

Kommentera

