Ont

Jag har länge levt med tanken på min egen storhet. I alla fall vad gäller min förmåga att bemästra en cykel när halkan slagit till. När kollegorna i personalrummet har pratat om dubbdäck, cykelhjälm och att dra cykeln på isiga ställen har jag lutat mig bakåt och känt att detta, det gäller inte mig. Jag var liksom mästaren på att fixa vinterföre.

Idag krossades min illusion i kurvan ner mot älven. Jag tog Älvsbackagatan ner och skulle göra en fin sväng då jag plötsligt kastades omkull, tog emot mig med armen och snabbt fick mig upp på fötter. Snabb koll Var det någon som såg mig. Ja. En man som skyndade till undsättning frågade snällt hur det gick och svaret han fick var Bra, men visst är det halkigt idag?

Med trasiga byxor, ömmande arm och hand fick jag vända hemåt igen för klädbyte och omplåstring. Mitt stora självförtroende vad gäller isracing hade fått sig en törn och det var med viss försiktighet som jag tog kurvan en stund senare igen. Dock med bättre lycka den här gången.

Väl framme på jobbet konstaterade jag att dubbdäck ska på, hjälm ska införskaffas och att jag på något sätt lämnat den naiva synen på cyklande. Synd bara att det krävdes en värkande hand, arm och förstörda jeans för att jag skulle inse detta.

13 responses to “Ont

  1. Ja, visst är det töntigt att vi prackar på våra barn all möjlig säkerhetsutrustning, men av ren fåfänga (för vad kan det annars bero på?) bryr vi oss inte ett skvatt om hur vi själva ska klara oss. Mycket skumt och dumt!
    Hoppas att du inte får bestående men av olyckan!
    Kramisar!

  2. AjvaddetdärgörONT. Och varför kan man aldrig ta emot mänskligt medlidande i en sådan situation? Det skulle vara rätt kul att hoppa upp i famnen på första bästa, gråta ut och be dem blåsa.

  3. Ajjabajja…från en som INTE vågade ta cykelen imorse;) Vilken tur att det bara blev ajaj på hand å arm och ett par trasiga jeans…

    Ha en skön måndag kväll!

    kraaam

  4. Erika => Hoppas det inte var några favvojeans 😉

  5. …eller favvoarm/hand? 😉

  6. Jag ställer in cykeln på vintern. Sån är jag. Då blir det promenader som gäller. Har förresten en ny karriär på gång, håll i dig, för nu kommer det: bingoutropare! Did you see it coming? Fick beröm direkt för min tydliga och trivsamma stämma, inte illa! Kramar från din lilla tant i norr…

  7. Oj oj oj, syrrans karl höll på att slå ihjäl sig när han krachade för nåt år sen. Himla tur du hade.

  8. Min cykel får ALLTID punktering i oktober, så jag ser det som en signal att ställa bort den. Hmmm, börjar tro att något övernaturligt fenomen , typ en skyddsängel, ser till att jag inte kan cykla mer, genom att krossa glas på cykelvägarna varje höst…ehhh? (Enkeleva, vet du nåt om detta?)
    Mupphjälmen har jag ju redan, men det skulle som sagt vara kul med fler i gänget, ha, ha! 🙂
    Hoppas att du inte skadade dig allt för mycket – visst är det komiskt att man först tittar sig runt, biter ihop, och lååångt efteråt känner efter hur det egentligen gick!

  9. Man cyklar inte på vintern. Så är det bara. Man cyklar inte heller på frostig höst. Så är det bara.

    Puss

  10. skönt att du insett det i tid iallafall! Min sambo hade en arbetskamrat som tönkte som dig och han cyklade omkull på bar backe och slog i huvudet och fick en hjärn skada. Kan aldrig bli sig själv igen, jobba helt osv… Hemsk. Händer inte dig som cyklat hela ditt liv tänker du säkert men han var också uppsalait och uppväxt på cykel… Som sagt skönt du upptäckt det i tid.

  11. stödhjul me dubb, de du. hoppas att du mår bra trots allt.

  12. Hjälm är verkligen att rekommendera. Själv har jag slirat omkull många många gånger på Umeås hala vägar. I know the feeling! Spelar ingen roll hur mycket man slår sig för upp skall man, fortare än fortast. Frågar nån så gick det bara bra! Ingen fara alls!

  13. Hjälmen ska på hur töntigt man än tycker att det är. Borde det inte införas hjälmlag även för vuxna? Det tycker i alla fall jag.

Kommentera

