Harmoni

Måndagen blev faktiskt en bra dag. Utsövda och glada vaknade hela familjen CH imorse och faktiskt – vi kom iväg i tid till dagis och skola. Det händer inte ofta.

Majken cyklade iväg med tigern Bill spanandes i ryggsäcken, han skulle visas upp på Nallebjörnens dag. Finns det en älskad tiger är det väl bra onödigt att leta fram en nalle ur lådorna. Vi tyckte dock att det kunde införas en Tigerns dag, så att Bill slapp känna att han var annorlunda. Väl framme på dagis möttes vi dock av ännu en tiger samt en gris, så han smälte in fint i gänget.

Det blev en ljuvlig dag på jobbet. Ibland funkar allt och då är det bara hur trevligt som helst att jobba som lärare. Efter lunch pratade vi om ord som har ett s-ljud som stavas med c. Vi kom på det viset in på ordet koncentrationsläger och därefter vidare till Hitler och Josef Mengele. Det blev en fantastisk lektion på alla sätt.

Det inplanerade arbetsschemat i svenska får vi ta någon annan gång, för jag tycker verkligen att det är viktigtviktigtviktigt att få barnen att prata om detta, fråga och resonera. För det enda kloka sättet att bemöta sådan idioti som nynazism är med kunskap.

Sedan slutade jag tidigt, hämtade två barn och cyklade hem i lugn och ro. Sen har vi tagit det lugnt, renbäddat i sängarna, barnen har pysslat och lekt. Jag och Majken gjorde blomkålssoppa till middag och även om det inte passade Olles smaklökar så blev det en mysig middag. Nu ligger två barn nerbäddade i stora sängen och ser Bolibompa. Lovely.

Dagar som denna kan man kanske lägga i den inre potten för att sen plockas upp jobbigare dagar. Det vore väl bra?

5 responses to “Harmoni

  1. Härligt du fått en bra start på veckan. Jag har å haft en bra dag. MEN!!!!!! varför ska det måsta regna? Blir så less. Kramiz

  2. Gunilla Lundström

    Hej Sofie!
    Jag och Hanna B jobbade tillsammans på Lillpites Bingokväll igår. Då berättade hon om din blogg. Jag fick adressen och nu är jag här! Vilka underbara bilder du visar. Och vilka söta barn ni har. Jag har läst några av dina sidor i din blogg. (är det så man säger eller? Bloggvärlden är inte min grej, ännu)
    Jag uppfattar det som att du har det bra! Jag blir glad när jag tänker på dej. Du var liksom mitt lilla sockerbarn där i Luleå. Har du tänkt på att det är snart 10 år sedan vi tog examen. Jag och Anna-Lena tycker att vi ska fira det på nåt sätt. Men vi får väl se om det blir av. Det skulle vara kul i alla fall.
    Ha det bra!
    Hoppas vi ses nån gång!
    Kramar från Gullan

  3. Guu va skönt att du fick en sån bra start på en vecka som du gruvade dig för. Tänk hur det kan bli ibland när allt känns grått och grått, åsså helt plötsligt så är det gråa regnbågens alla färger. Fantastiskt, faktiskt, hur det kan bli..
    Hoppas morgondagen också blir färggrann & full med snö..!

  4. En superbra start tycker jag det låter som! Inte dumt att vara lärare sådana dagar! Önskar god fortsättning på denna vecka! / Kram Anna

  5. Hej Sofie!
    Vill bara ge mig till känna, säga hej, har sällat mig till den växande skaran anhängare av din blogg, (tipsad av Ulle). Du har god hand med dina kära bokstäver och ord, gör mig glad läsa! =) Önskar dig en bra vecka, kram Bria

Kommentera

