29 oktober

Tårarna bryter igenom när vi passerar Frostkåge. I bilen hörs radioskval, Peter Cetera sjunger om kärlek och i baksätet sover en trött liten flicka. När vi kör förbi platsen där rökeriet en gång stod rinner sorgen ur mig. Bakom oss, på en kyrkogård i mörker, lyser det i en lykta och på graven ligger tio röda rosor. Rosor som höstkylan kommer att ta.

Jag har firat min pappas födelsedag. På en kyrkogård sa jag grattis älskade pappa, tände ett ljus och klappade på stenen som på något konstigt sätt kommit att bli det enda fysiska jag har kvar av min föräldrar. Sen satte jag mig i bilen och åkte tillbaka hem. Sex mil tur och retur. Mil som jag så många gånger tidigare åkt med tårar rinnande nedför kinderna.

Pappa T skulle ha fyllt 58 år idag. Den allra finaste pappa T. Lisa beskriver det så bra, så bra, så bra och det känns inte som om mina ord ska konkurrera med hennes. Vi delade ju samma pappa och nu delar vi samma sorg. Vi delar också samma minnen och jag ler, gråter och tänker tillbaka när jag läser det hon skriver. För mitt i allt elände måste man stanna upp, glädjas åt det man fått och faktiskt – inte låta sorgen äta upp en inifrån.

För på något sätt måste man överleva. Även den 29 oktober.

22 responses to “29 oktober

  1. Kram på dig Soof! Ikväll tänder jag ett ljus för goa, glada pappa T och mamma Å, min första och allra, allra bästa fröken!!

  2. Gripande ord från två döttrar. Saknar ord själv. Kram.

  3. Ni har verkligen skrivandets gåva! Ni överlever fastän det inte känns så… idag… just nu… Kramar Anna

  4. Vackert om det ofattbara sorgliga mörka. Kram

  5. 58 kramar till dig och till din syster. Vi är många som har fantastiskt fina minnen av er goa pappa T.

  6. Kärlek…

    & vi ses snart, det lyser i mörkret. Första snön föll idag. Morgonen sken & lyste genom frost. Han gav mig sol idag tänkte jag & vandrade vidare bland frostklädd skog.

    Love/L

  7. Vilka otroligt fina ord på Lisas blogg. Påminner mig mycket om känslan jag själv har på dagen då min pappa skulle fyllt år. Ni är helt i särklass när det gäller att skriva på ett fängslande sätt. Jag bara längtar till att läsa varje dag! Stora kramar med tårar från C

  8. Inga ord, bara en stor kram!

  9. du skriver väldigt bra, och jag tänker på dig och din syster idag! du verkar vara en sådan stark människa även på en sådan här dag då det är svårt att vara stark! jag är helt säker på att sina föräldrar är otroligt stlta över sig som orkar dela med dig av din smärta och sorg men även av din glädje, lycka och kämparglöd!

  10. KOMMENTERAR PÅ NYTT MED MINDRE STAVFEL:
    Du skriver väldigt bra, och jag tänker på dig och din syster idag ! Du verkar vara en sådan stark människa även på en sådan här dag då det är svårt att vara stark!
    Jag är helt säker på att dina föräldrar är otroligt stolta över dig för att du orkar dela med dig av din smärta och sorg men även av den glädje, lycka och kämparglöd!

  11. Pingback: krutrut.com » TC

  12. Tänker på dig… Kram U

  13. Jag skickar en Stor och mjuk kram till dej.

  14. Du är så bra på att sätta ord på känslorna. Tårarna rinner och jag sänder de varmaste tankarna och kramarna.
    Den 16 januari i år skulle det ha varit 55 ljus på min pappas tårta. Men, precis som för dig blir det ljus och blommor på en gravplats. Min ligger i Norrfjärden utanför Piteå. Att läsa dina ord är som balsam för själen, en tröst.
    Livet går vidare, trots allt.
    Stor kram!

  15. Med en lite fuktig kind skickas härmed även en kram från din vän på andra sidan staden. /U

  16. …lilla pappan är en stolt pappa till de två finaste av döttrar, jag tänker på er och sänder tusen å miljoners tröstande varma cyberkramar, jag vet hur det känns dessa dagar och jag bävar för nästa…

    kram

  17. Idag har det hunnit bli en ny dag. En annan dag. K H

  18. Vet hur du känner det men kan inte formulera mig lika bra som dig. Sorgen finns där och saknaden fastän det gått 17 år, den finns där alltid. Man undrar hur det skulle ha varit, hur han skulle ha glatts åt sina barnbarn, hur han skulle ha lek med dom och busat. Tårarna kommer än idag när man tänker på hur det kunde ha varit. Danne säger ibland ”Vad jag skulle ha velat träffa din pappa”. Men det går ju inte, samtidigt som pappa alltid finns inom mig och endel av mig är ju präglad av honom, så på sitt sätt har ju Danne träffat en liten del av honom iallafall.
    När Lisa skriver så om T så ser jag honom framför mig hur han sitter i sin fåtölj och skrattar, med en bricka uppskuren korv på rumsbordet. Vilken härlig prick han var, kommer inte att glömma honom….

  19. sooof! Snälla hjälp mig komma på vad jag kan klä ut mig till i morgon :S halloween duvet.. kan vara va som helst bara man är utklädd och jag har ingen fantasi så kommer inte på ngt alls.

  20. Det är otroligt hur du och din syster kan beskriva era känslor och minnen. Ett stort tack för att du delar med dig, och jag hoppas att det trots sorgen var en bra dag igår.

  21. Och nu gråter jag när jag läser era ord…kan inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig hur det ska kännas att förlora mina föräldrar, blir kall bara av tanken.

    Tusen kramar till dig och din syster!!!

Kommentera

