Jullov

Idag vandrade jag hem genom ett halkigt Skellefteå och lyssnade som vanligt på P3. Klockan var 13.40 och jag hade fått jullov. Ett jullov som nog aldrig varit mer efterlängtat. Jag är rätt trött och slut efter en termin som totalt sugit musten ur mig. En termin som fått mig att känna att grunden – som jag trott att jag stått stadigt på – helt plötsligt rubbats ur sitt läge och lämnat mig försvarslös på osäker mark.

Att varje dag känna så tar på krafterna. Jag brukar tro att jag är outtömlig på ork, att jag fixar det mesta bara jag vill. Jag har ju orkat så mycket de senaste åren, gått på vilja och på måsten. Men. Nu känner jag att det snart är nog. Det finns nog inte mer ork för tillfället. Förmodligen är viljan rätt slut också i det lager som kallas Soof.

13.40 gick jag i alla fall över Viktoriabron. Hela jag spändes vid varje rörelse. Benen stapplade fram. Halkan är förrädisk och det har jag blivit medveten om. Med åren kommer klokheten och rädslorna.

När musiken började spela i mina öron visste jag att den spelades för mig. Finaste Nina och hennes bandkompisar i en ovanligt lugn låt för att vara Cardigans. Bra musica en bra dag. Första dagen på långledigheten. Måtte inte juletiden – ack den ljuva – dränera mig ytterligare, för då tror jag att jag lägger mig ner och stirrar i taket en liten stund.

Nu ska jag vila och se till att fylla mig själv med harmoni. I en hel massa dagar ska jag bara göra roliga saker – så att jag sen kan ta mig an våren. Våren är min tid. Tiden för självläkande, hopp och energi. Tiden för kärlek, leenden och ork.

8 responses to “Jullov

  1. Tack gode gud för P3! Istället för dessa skrälande, klämkäcka, spelasammamusikhelatiden reklamkanalerna. Säger som mr Springsteen: I just wanna feel some rythm!
    Hoppas att du hittar ett sätt att ladda energi på eller att du har ett gammalt beprövat recept, innan taket är allt du ser.
    Njut av lovet! Kramar i sliskslasket!

  2. Visst behöver vi ledigheten som kommer alldeles strax!? Älskar mitt jobb men jag behöver LEDIGT! Kram anna

  3. Njut nu riktigt ordentligt av ledigheten! Tråkigt nog kommer vi inte upp till schtaaan den här julen, men jag ringer någon dag så man får höra hur det står till. Kram!

  4. Du är så värd denna julledighet. Vet ingen som är mer värdig den.

    Kram

  5. Det finns en botten för allting. Man kan inte gå på vilja och jävlar anamma hur länge som helst. Då tar man slut.

    Tanka nu. Och kom ihåg – på söndag vänder solen åter…

  6. Underbart med jullov, njut av den lediga tiden & jag hoppas du åter hittar orken.

    Kram

  7. Äntligen jullov här också! Sköönt! Hoppas du kom hem välbehållen i torsdags och att du får en välförtjänt vila. Ha en riktigt mysig jul med dina nära och kära så ses vi inom en allt för snar framtid!! Julkram!

  8. Ledighet är superkönt, eller hur. Tid att rensa tankarna och omorganisera sig. Ha ett bra jullov Sofie, jag han inte riktigt utrycka mig då vi träffades så hastigt på stan idag.

    Puss och kram

Kommentera

