Vilodagen

Det är söndag och jag har just tagit ett klokt beslut. Inget stort, omvälvande eller omkullkastande. Inte ens ett beslut som påverkar mig längre än näsan räcker eller ens veckan ut. Eller jo. Det är dock ett beslut som jag tror kommer att få mig att gå ner i varv ytterligare och kanskekanske få den där julefriden som jag behöver. Vem vet?

Jag står i köket och gör en gryta. Mår fint av att känna lukten av lagerblad, kanel, vin och vitlök. Rör om och duttar ner mer kalvfond. Känner mig husmoderlig och skäms inte det minsta för det. I bakgrunden strömmar julmusiken och en bit bort från mig leker barnen tillsammans. Det är en lustig lek där älvor, féer och enhörningar samsas med poliser, bovar och banditer. Harmonin är total och man skulle vilja konservera ögonblicket, för att kunna plocka fram det när stressen och disharmonin slår till. Vore inte det en affärsidé så säg.

Snart ska vi vandra iväg till världens bästa mormor. Det är en bra dag idag. I alla fall om man lever i det liv som jag kallar mitt.

Vad gör du just nu?

5 responses to “Vilodagen

  1. Ska snart börja packa (puh, blir såååå mycke grejer) ihop för att fara till min mor å far till på tisdag. Kanske min julstämmning kommer tebex. Hade den men måste tappat den i all jul-klapps handel å trängsel;) Skickar massor av jule-kramar till er alla. Hoppas harmonin du känner fortsätter länge länge:) Frid!

  2. Åh idag fyller vi dagen med lite julpynt av gran. Vi fyller den med utelek. Vi ska fylla den med att fira lillebrors 9årsdag. Sen får vi se vad det fjärde ljuset ska skina mer på! Din dag låter ju toppen! Kram anna

  3. Hej,
    vi trodde att faran var över och åkte till farmor och farfar för att fika julfika på fjärde advent. Väl där kräks E på en matta innan vi ens hunnit sätta oss. Hon har ju varit frisk i två dygn! Vi som just tvättat klart och börjat hoppas. Sedan så har vår dator pajat ihop och jag oroar mig för att det snart är jul och nyår ( vi har ingenstans att vara och alla har ju redan planerat in i minsta detalj) och snart ska man börja om att jobba och där känner man ju ingen och huga vilken pärs det är hela tiden. Helst vill man gömma sig i en garderob fram till sportlovet eller så.Vill du låna ut lite frid och harmoni till mig ? Kram H

  4. Har också haft en härligt dag. Jag tog på mig längdskidsutrustningen som jag lånat av min mor, och begav mig med min dotter till skidspåret runt örnet. Det är över 16 år sen jag stakade mig fram, och det gjorde jag även idag. Hade liksom ingen valla och det var liksom inget fäste. Men kul hade vi. Första lilla uppförsbacken skulle ha filmats. Min dotters panikskrik när hon inte hade kolla på skidorna och började ploga bakåt, och där står jag som Bambi på hal is och ska låta pedagogisk. Ha ha. Efter lite tårar så skrattade vi gott och stakade vidare. Det blir fler gånger. 🙂

  5. Alldeles just nu skriver jag en kommentar till din blogg. Strax innan såg vi ganska precis slutet på den fantastsikt julmysiga Polarexpressen. Sander stortrivdes. Nu har han dock somnat och äventyren i hans ”nya” rum tar vid.

Kommentera

