Jag har börjat om att jobba. Jag har börjat om att jobba.

Inte ett ont ord än. Inga gnällande toner från miss Sophie. Idel glada miner. Tjolahoppsan och galoppsan.

Eller.

Inte.

Ända sen jag var liten och bodde på BankgataniByskepåandrasidanE4an och mammapappa fanns har jag haft problem med att somna. Ligger och vrider och vänder på hela mig själv. Inuti och utanpå. Analyserar och debatterar med den enda vakna. Jag. Inte den bästa samtalspartnern sena timmar under ett varmt täcke. Jag stressar upp mig själv. Likt en rymdresenär räknar jag ner. Sex timmar kvar att sova. Fem timmar innan det är morgon. Vad trött jag kommer att vara. Hur ska jag orka? Klarvaken med ögonen riktade mot punkt i taket. Ticktack. Klockan slår. Måstemåstemåste sova.

Sedan barnen gjorde entré i mitt liv och efter therollercoasteryears har dock inte sovandet varit ett problem. Sovasovasängsängsäng. Trött huvud läggs på kudden och in i John Blunds värld. Inga problem att sova. Det har varit en lätt sak.

Inte alltid dock. Inte igår. Kvällen före storastigauppdagen fylldes med tankar och funderingar och när klockan slog tolv var jag klarvaken. När klockan slog ett slog även paniken in. Bara fem timmar kvar. Domdomdomdom. Måste sova. Kan inte sova. Måste sova. Varför somnar jag inte? Måste sova.

Jag somnade till slut. Vaknade dock med en känsla av baksmälla som hängt med mig hela dagen. Illamående och lätt yr. Trött helt enkelt.

Sen toppade jag det hela med – Oboy – lite jobb på det. Fint som kloakerna i New York. Tur att herr E varit så vänlig och lånat ut några nummer av Café till mig. Manstidning – jag vet. Dock rätt mycket att läsa. Nu vet jag en hel massa om Sebastian Larsson. Who säger ni. Jag säger fotbollsproffs från Eskilstuna. Tänk vad man kan lära sig en trött kväll i januari.

Det trodde man aldrig.

9 responses to “Jag har börjat om att jobba. Jag har börjat om att jobba.

  1. Ett tips från en till som ska lösa alla problem vid läggdags. En off-knapp för hjärnan. Läste att man kunde framkalla en rytmisk bild. Typ, räkna får över staket. Fåren har jag testat – inte funkis. Då fick jag en bild av mig själv ridandes barbacka på en häst på en strand i solnedgång. Tänk slooow-motion a la Baywatch. Låter säkert VÄLDIGT komiskt särskilt för att jag inte kan rida och är hästrädd, men det funkar faktiskt.

  2. Inga bra tips från mig – hade själv samma problem igår kväll. Sitter nu i sängen på Arlandia Hotell och väntar på morgonen tidig, då jag ska åka på kundbesök i Köpenhamn. Ha en skön kväll…

  3. Hej! Har smygit runt på din blogg ett tag och nu ingår den i min dagliga bloggrond! =) Ser fram emot dina inlägg med glädje och sorg… Å bilderna talar för sig…Du får mig att skratta! Håller med dig, blä för måste sova tankar…
    Kram från Drängsmark

    Tummen upp för dina krönikor i Norran!

  4. Oj…Det blev en baksmälla som du väntade…
    Råkade av misstag att radera din fina kommentar…Försökte reparera den skadan… Uppskattar så när du är in och lämnar lite spår…
    Tillbaka till baksmälledagen. Jag sov ju som en stock fram till Wakeuplighten väckte mig med lite skogsljud klockan tio över sex…
    Det är ju inte det du vill höra. Att Skrivanne kan sova när du ligger och funderar och analyserar…
    Men det kommer en natt till. Hoppas att du kan sova gott i natt…
    Kram anna

  5. Ja fy! Finns inget värre än dom där måstesovaräknatimmar nätterna. hoppas du slipper det i natt.

  6. Hej vännen,
    jag läser att vi har samma problem…jag har varit klarvaken några sena nätter även jag och våndats över att livet nu tar en annan vändning, på gott och på ont. Gruvat har jag för hur det ska gå, för mig ensam på jobbet och för lilla E ensam på förskolan. Sedan allt det där andra som liksom dimper ner på en där man ligger. Skåpmaten. Allra bästa hälsningarna till S i lilla vita huset. Kram H

  7. Härligt att självaste herr E kan stoltsera med att låna ut finfina manstidningar som sprider vishet ändå bort till Elmstreet. I like. Mitt tips till att somna är ett knep som jag mer eller mindre alltid använder mig av själv är att tänka tanken att jag precis vunnit 15 miljoner kronor. Underligt nog hinner jag själv aldrig riktigt fundera kring vad jag skulle göra med dessa stålar. Jag somnar helt enkelt för fort. Lite Strange. I know.

  8. En underbar beskrivning på ett problem som jag tror att många har. Jag har lite av samma…två kvällar i rad har jag inte kunnat sova, men igår gick kom John blund väldigt tidigt!

    Du är verkligen jätteduktig på att skriva, jag är dålig på kommentera men jag njuter ofta av dina välskrivna inlägg. Ha en skön helg !

  9. Hej Sofie!
    Läser din blogg lite då och då. Tycker du har ett härligt flyt och en fin takt i dina texter. Kan tänka mig att du passar utmärkt som krönikör. Skulle vara kul att läsa, finns krönikorna på nätet?
    Och så blir man förstås berörd av det du skriver. Och av finfina foton.

    Sömnproblem är min ständiga följeslagare. Svårsomnad och lättväkt. Öronproppar är mitt tips, skapar en avkopplande introvert stämning. Bloggande just innan sovdags är däremot nej nej. I alla fall jag blir helt uppe i varv.

    Ha det gott!
    /Helena (från din gymnasieklass)

Kommentera

