Under ytan

höstblomma

Jag lär mig ständigt nya saker om mig själv. Utforskar under ytan. Gräver där jag står. Småler, höjer på ögonbrynet och fnissar. Inser att fast vi umgåtts i snart 33 år så känner vi inte varann fullt ut. Jag och jag. Ibland tittar jag mig i spegeln på morgonen och tänker Är det där jag? Sen slutar jag upp med flummeriet och ägnar mig åt att leta sockar, säga skyndaskynda och kläborstasminkafixa mig fin inför ännu en dag i verkligheten. Ibland så hinner jag dock tänka efter under dagen och analysera mig själv. Inse att jag är jag och lära mig något av det. Idag vet jag att

jag är en mästare på att skjuta upp saker, vill helst ha kniven mot halsen – då presterar jag bäst.
jag kan leva länge på att jag är så lugn. Det kan vara min styrka.
jag måste utmana mig själv ibland. Även om det är läskigt.
jag nästan jämt omger mig med människor som gör mig gott. De som är av motsatt karaktär har jag lämnat kvar på perrongen.
jag mår gott av att ta det lugnt. Tog ett tag att inse det.
jag kan göra saker halvdant. Det är bara mänskligt.
jag kan resa mig upp fast jag är golvad. Man klarar mycket mer än vad man tror.
jag måste gilla läget. Man kan inte förändra mer än det som är möjligt.
jag är en stundtals ytlig människa som mår gott av att ha det fint runt om mig.
jag har gjort många kloka val i livet. Inte alltid så äventyrliga, men dock kloka.
jag har de finaste fina här hemma och att de alltid kommer att vara de viktigaste viktiga.

3 responses to “Under ytan

  1. Bra skrivet! Jag börjde också fundera nu… kanske det blir en tolkning av din text på min blogg. Vi får se. ha en trevlig helg!

  2. Vilken reflektion – skulle önska att jag var lika bra på att många av de sakerna som du skriver om… Skulle önska en del av din eftertänksamhet 🙂

    Kram C

  3. Tänk om man verkligen visste vem man var, är och kommer att bli. Jag hoppas att man lever och lär och blir en klokare och mer insiktsfull människa med allt man stöter på. Ha en fin vecka. Kram från din vän lite för långt borta

Kommentera

