Min pappa

Mamma var ung och pappa var yngre. De hade nyss träffats och året kan ha varit 1974. Hon stod och lagade mat och insåg att hon behövde tomater. Hon tog upp telefonluren och ringde till pappa som lovade att köpa några tomater innan han åkte hem från jobbet. Några tomater. Enkelt. Det skulle han fixa.

När han kom hem hade han köpt tjugo tomater – kanske fler. Röda, stora, i en påse som nästan svämmade över. Mamma häpnade och undrade vad som gått fel. Vad var det som han inte hade förstått? Grejen var att han hade förstått, men han tog bara i lite extra. Så var han ju.

Detta beskriver min pappa ganska bra. För så var han. Allt eller inget. Mest allt. Det normala låg inte för honom, skulle det vara så skulle det vara mycket av allt. Kärlek, humör, presenter, skratt och tomater. Roliga historier, mat och blommor. Kramar, omtanke och upplevelser. Allt skulle vi få.

Han var den bästa av pappor och att vara utan honom känns förfärligt. Varje dag känns det förfärligt.

Vi var på fest för ett tag sen och en kommentar som jag fick där fick mig att fundera. Det har jag gjort nu och det är också därför jag skriver detta. Måste ut med saker. Få folk att fatta.

Människan som sa det han sa där på festen hade en klar bild av saker som varit. Bara av en liten kommentar förstod jag det. Det som hade hänt i mitt liv och med mina närmaste. Alla vet allt, men ingen vet det jag vet. Inget vet mer än jag och lillasyster. Men många spekulerar. Alla spekulerar och tror sig ha koll. Kan bara säga att ni vet nada. Ni har inte ens skrapat på ytan. Skulle ni skrapa skulle ni se mer än vad ni ser nu.

Det folk inte fattar är att han var så mycket mer än den stämpel som man så lätt sätter på människor som har problem. A-ordet säger direkt vad det handlar om. I alla fall om man inte vet. Parkbänk, slitna kläder och sluddrande tal.

Så var det ju inte. Inte alls.

Fint hem, eget företag och stort skratt. Så var det ju. Blommor överallt och glada miner. Tills mammas cancer och sämre tider tog över och molnet lade sig över den bästa av pappor.

Därför blev jag så glad när Marcus Birro tog bladet från munnen och visade att alkoholister är vanliga människor. Som du och som jag.

Det är omständigheter som styr våra liv och hur vi hanterar de problem som uppstår. En del tror att de skär sig lyckligare, andra stoppar all ledsenhet längst ner i magen och hoppas att den ska försvinna. En del stirrar rakt ut i luften och en del pratar ut hos människor som har det som jobb att lyssna. Vissa går igenom kriser oberörda, konstigt nog. Andra tror att de tar död på problemen genom att dricka flytande bedövning. Så är det.

Många tror att sånt inte dödar. Men det gör det. Till och med den bästa av pappor.

14 svar till “Min pappa

  1. Pingback: krutrut.com » Blomsterhandlaren

  2. Sofie!

    Det du skriver är helt fantastiskt… precis som alltid, men denna gång alldeles träffande, rakt ner i maggropen…
    Två i min närhet lider av samma sjukdom och vad gör man…

    Många blundar, andra pratar, men inte med den det berör…

    Jag har också läst Lisas inlägg och tårarna rinner, man fattar ju inte sorgen när man inte upplevt den.

    Massa kramar och tack för dina ord!

  3. Du skriver så fantastiskt så det blir futtigt att försöka lämna en kommentar. Nu gjorde jag det ändå…

  4. Tack för en härlig eftermiddag och en bra blogg.
    Kram Anneli

  5. Tack var din/er pappa kollade min pappa upp sin prostata. Och den var ju inte bra. Tror inte pappa hann tacka han tyvärr. Men han är tacksam!

  6. [dubbelpublicerat]

    Du och din syster levandegör på ett alldeles utomordentligt sätt minnet av er trinde, varme, känslige, inkännande, humoristiske och ofantligt omtänksamme far. Som ni säger, trots sjukdom och mänskliga brister, en utomordentlig MÄNNISKA.

    …Och jag är som tidigare sagts otroligt tacksam för att jag fick lära känna denne man, som i blomsteraffärer, men också på var och varannan begravning (i tjänsten), fortfarande följer mig. När jag tycker att allt bara är tråkigt och dant händer det att jag i fantasin frammanar bilden av honom i ögonvrån, spjuveraktigt lätt framåtlutande, sittandes på den där stolen längst bak i kapellet.

    Där satt vi och jämförde rakvatten och diverse ”golukter”, och skojade ibland så högljutt att kantorn tvingades kasta lätt förnärmade blickar bakåt 🙂

    …men sen, när psalm 251:s tredje vers kom gal vi ikapp, mer eller mindre bra (jag har aldrig varit någon sångare, och det var ju sanningen att säga inte han heller;-)

    – När på Thooooooomas segerfursten tänkeeeeer….

    …Nu kan man tro att vi var oseriösa. Men så var inte fallet. Vi skötte oss väldigt snyggt faktiskt., men hittade vägar att deala med jobbiga situationer…det måste man i den här yrkeskategorin…

    Ni gör det bra, ni är det han var. Det är en stor glädje att få följa era briljant formulerade minnesbilder av en människa jag vid närmare eftertanke inte kände speciellt väl, men däremot kände väldigt mycket för.

    Tack än en gång! /j…

  7. Lika stort som han älskade oss. Lika stort är minnet av han. & saknaden än större.

    Tack för texten. Du vet lillasysters känsla.

    Kärlek/Lilsis

  8. Så jättefint skrivet! Jag rös när jag läste texten – du träffade så rätt! Jag har liknande erfarenheter – och saknar min mamma dagligen! Stor kram!

  9. Ett helt nytt perspektiv. Så jävla bra.

  10. Sjukdomen du nämner, trots att den i många fall tyvärr verkar vara onämnbar, drev min godhjärtade, husliga och varma mormor till förfall och död. I skrivande stund håller den också på att göra precis detsamma med min morbror. En man med ett stort hjärta för sin familj och som till vardags arbetar som sjuksköterska. Det är onekligen en hemsk sjukdom som tyvärr inte ses för vad det är. En sjukdom.

    Jag kan, trots mina knappa erfarenheter, för mitt liv inte sätta detta i samma nivå eller verklighet som det du och din syster varit med om. Jag kan för mitt liv inte förstå eller ana vad du och din syster vet. Känner. Tänker.

    Kram.

  11. Du o syster din är så bra på att skriva och dela med er av personliga saker. En annan är ju minder bra på de. men att du delar med dig känner man sig som läsare så utvald på nått konsigt vis, att man får veta.

    A kretsar här med och vara nära att gå åt skogen med.. De kommer och går och är jobbigt att stå och se på när någon lider, vilket sjukdom de än må vara..

    Kram till dig!

  12. Jag gråter och minns. Mina minen av T är inte fläckade av någon sjukdom, det skulle de aldrig kunna bli. När jag fick höra om vad det egentligen var som gjorde att hans kropp inte orkade hade jag svårt att förstå, det stämde inte. Det är bara att inse sjukdommen kan se väldigt olika ut.

Lämna en kommentar