Hektisk helg

Ibland kan jag känna att hjulen snurrar lite för fort i livet som jag kallar mitt. Det är alldeles för mycket som händer och jag har svårt att säga nej. Allt är ju så kul och vad skulle hända om man missar nåt? Då kanske man inte får chansen nästa gång…

Jag ironiserar över mig själv – men det ligger en liten sanning i det hela. Ibland känner jag mig som en fjortistjej som bara måste vara överallt och i slutändan ingenstans. Men – samtidigt gläds jag något oerhört över att jag har så mycket att göra och att allt är så kul. Det kunde ju ha varit det motsatta.

I helgen har hjulen snurrat extra fort. Den inleddes med att pappan i familjen drog iväg på fest i fredags och lämnade tre stackare till sitt öde – ett tremans fredagsmys. Det blev bra det också – efter ett shoppingäventyr på ICA Maxi med familjen Ejrevi kröp vi ner i stora sängen alla tre och såg Så ska det låta.

Lördagen var så fullspäckad att det rent känns jobbigt att skriva om den. Vi inledde hårt med barnkalas och det tänker jag inte ens nämna. Alla som hållit i trådarna på ett barnkalas vet vad jag pratar om. Känslan efteråt är liksom förlamande.

Direkt efter barnkalasandet inleddes vår kulturella lördag. En mycket speciell sådan. Vi slog följe med Erika och Mikke för att se Var är alla – en pjäs som berör våldtäkt och allas ansvar i det som sker. Det blev en ganska tung upplevelse och när pjäsen var slut var tystnaden total i salongen. Ingen i publiken reste sig, än mindre sa något.

Det jobbiga temat blir extra påtagligt i en så pass liten stad som 0910 – skådespelaren som agerade våldtäktsman är ju en sån som man ofta ser på stan, liksom att tjejen som aldrig sa ifrån när hon såg det hända är en mamma som brukar hänga i vår lekpark. Vi lämnade teatern ganska tagna av stundens allvar och det tror jag alla gör som ser pjäsen.

Vi hamnade sen på Kåffein, ett kvällsöppet café som igår bjöd på livemusik. Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva det vi fick uppleva där, det var en lätt absurd känsla över allt. Jag hoppas att Mikke kan sätta ord på det – för jag är mållös fortfarande. Snälla Mikke – ge mig Sealionz. Ge mig ett videoklipp (ja, vi var rent tvungna att videofilma hela alltet), ge mig mannen med saken för munnen. Försök. Jag utmanar dig.

Helt förstummade lämnade vi till slut Kåffein och gjorde vi oss redo för ännu en dag.

Dagen söndag har tillbringats med alla fina människor i grannskapet plus en fin flicka från väst på stan. Vi hade brunchambitioner, men hamnade till slut på Waynes där mat och bak intogs. Som vanligt – riktigt kul.

Sen hämtades barnen hos fina farmor och farfar. Cyklarna plockades fram och eftermiddagen tillbringades i solen med Terese och Anna.

Nu sover en söt liten flicka i mitt knä, den urdruckna mjölkflaskan ligger på golvet och vi har inte ens hunnit svida om till nattdressen. Hennes storebror ska strax premiärcykla hem från en kompis. Mammahjärtat bultar lite hårt – men, någon gång ska väl vara den första. Snart borde han stå på bron och det ska bli skönt att se mannen i hjälmen igen.

Det var min helg – hur har din varit?

 

6 svar till “Hektisk helg

  1. Hej!
    kikar in här ibland och smygläser din fina blogg. Du är verkligen duktig på att skriva! En sann inspirationskälla. Ha en trevlig vecka!

  2. Kan inte heller klaga på min helg… Biopremiär för Noris i lördags samt rackarns god middag med ypperligt trevligt sällskap. En brunch med de finaste vännerna i gassande solsken i förmiddags och, som kronan på verket, en båttur runt vår vackra huvudstad i det härliga vårvädret nu i eftermiddag. Skönt att det är vardag snart igen så man får vila lite… Kram till er alla.

  3. På fredagen tillbringades först två timmar på hårsalong med bästa amerikanska vännen som skulle klippa och färga men var rädd för de svenska hårfrisörerna. Salongen lämnades med ett leende. Sedan åkte vi runt mellan alla byggföretag och tittade på tapeter och kakel. Resten av helgen användes tilll att bygga kök. Kul men lite jobbigt när solen skiner från en blå himmel utanför fönstret.

  4. Hallå!
    Kollar läget lite! Ni verkar ha fullt upp, lever livet! Så är det även här i Umeå. Promenader, kompisar, matätning, träning, mys i soffan och så snurrar det på.. runt runt runt. Och… äntligen efter att ha pratat om det i 4 veckor så lyckades vi få av takboxen från bilen, beställa sommardäck & tvätta bilen allt under bara några timmar… ibland är man riktigt vuxenduktig!!

  5. Mikke på Musiken

    Ja, fel Mikke jag vet. Sorry. Ejrevi må ha mer laglig rätt till namnet men jag bär det med stolthet jag med 🙂

    Hursomhelst; blev nyfiken av lovorden av band. Letar ju ständigt kul grejor till Trästock ju. Folket bakom detta bandet VERKAR ha figurerat hos oss förut, eller så inte. Hemligt värre. Men bra låter det! Jag skulle kategorisera det under allt som heter ”electronica” men åt dub-hållet kanske är mer sant?

    http://www.myspace.com/sealiondubz

    Mycket intressant, tack för tipset! Bokar vi dem till Tstock lovar jag er gratis inträde 🙂

    /Mikke J

  6. Livet är hektiskt ibland, det är det ju men det viktigaste av allt är ju att du har så skoj.
    Fast jag kan ju erkänna att jag ibland undrar vart i från du får all din energi, den är beundransvärd.

Lämna en kommentar